מערך שיעור
תעלול או התעללות?
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בהפעלה זאת נבדוק עם התלמידים את השאלות: מהו הגבול בין מעשה משובה למעשה פסול? האם ישנם מעשי משובה שהם פסולים?

רקע

תלמיד בבית-ספר תיכון ברחובות ביקש להצחיק את חבריו לכיתה, וניסר את רגל הכיסא של המורה. התעלול הקטן עלה למורה בפגיעה גופנית, והיא ונזקקה לטיפול רפואי.
בהפעלה זאת נבדוק עם התלמידים את השאלות:
1. מהו הגבול בין מעשה משובה למעשה פסול?
2. האם ישנם מעשי משובה שהם פסולים?

מטרות

1. לבדוק היכן עובר הגבול בין מעשה משובה למעשה פסול.
2. לבחון ולהעריך מחדש את הערכים המנחים את התלמידים בחיי היום יום בבית הספר.

הנחיות

בפעילות זאת שישה שלבים:

שלב א: סיפור
תעלול או התעללות? / שירה גודמן
– "זאת הייתה אמורה להיות סתם בדיחה, תעלול, זה הכול…" חן עמד בחדר המנהלת רועד כולו. מולו – רעיה, המנהלת, דיתה, הסגנית, ושוטר חמור סבר.
– "בדיחה? תעלול?" הביטה בו כלא מאמינה, "תגיד, אתה שומע מה שאתה אומר?" עכשיו, אחרי מה שקרה, זה באמת נראה כמו רעיון גרוע, טיפשי, אפילו אכזרי. אבל בבוקר, כשהוא ואביב הלכו לבית-הספר והעלו את הרעיון (והוא כבר באמת לא זוכר מי חשב עליו ראשון), זה נראה כמו תעלול מוצלח. הם הגיעו לכיתה מוקדם, לפני כל הילדים, ניסרו את רגל הכיסא של המורה והניחו אותה בחזרה במקומה. הם ידעו שהיא תשב על הכיסא. בשעה הראשונה היא תכננה לתת להם מבחן, ובשעה שהם יעסקו בכתיבה, היא בוודאי תשב על כיסאה ותבדוק עבודות. היא תחלק את שאלות המבחן ואז תתיישב… הכיסא יקרוס והיא תיפול. כולם יצחקו, היא בוודאי תכעס, והמבחן? ובכן, המבחן בטח יידחה למועד אחר. זה לא שהם לא אוהבים אותה. היא דווקא מורה די נחמדה. אולי יותר מדי נחמדה. קשה לה להשתלט עליהם, והם מנצלים את העניין. היא לא כועסת ולא מענישה. היא כאילו השלימה עם העובדה שבשיעורים שלה מפריעים ורועשים. מי שרוצה – מקשיב, והרוב – עסוקים בשלהם. עד לנפילה, הכול קרה בדיוק כמתוכנן. אך הנפילה עצמה הייתה חזקה, והמורה מצאה את עצמה שרועה על הרצפה. היא נחבטה בראשה ובגבה. דקות אחדות שכבה שם, שומעת את צחוקם האכזר של תלמידיה הקטנים. כשראו שאינה קמה, דעך הצחוק והפך לבהלה. מישהו רץ לקרוא למנהלת, והיא ניגשה אל המורה ועזרה לה לקום. היא תמכה בה כשיצאה, צולעת, מהכיתה, פניה שטופות בכי. חן ואביב הביטו זה בזה. לא כך תיארו להם את מה שיקרה. או אולי, בעצם, לא ממש חשבו על מה שיקרה לאחר שהרגל המנוסרת תקרוס והמורה תמצא את עצמה על הרצפה. הם חשבו רק על כך שהתעלול שלהם כל כך מקורי, ואיך כולם יתלהבו ממנו. אבל עכשיו, המבטים שהופנו אליהם לא היו מבטי הערצה. לאחר מספר דקות, הגיע הסגן. הוא ערך בירור קצר, והם הודו מיד ונלקחו לחדר המנהלת. שעה ארוכה ישבו שם וחיכו, שעה שנראתה כנצח. אף אחד לא דיבר אתם, וגם הם לא דיברו זה עם זה. בסוף הגיע השוטר, והחל לחקור אותם. ביקש שיספרו בדיוק מה קרה, והם סיפרו, בקול שקט, מבלי להחסיר דבר.
– "תעלול? הלצה?" חזר השוטר על דבריהם בתמיהה. "אתם לא יודעים להבחין בין תעלול לבין אלימות מסוכנת?"
השניים הביטו בו בבושת פנים. עכשיו, אחרי הכול, הם הבינו שטעו.

שלב ב: שאלות לדיון בכיתה
1. "אתם לא יודעים להבחין בין תעלול לבין אלימות מסוכנת?" שואל השוטר.
מה דעתכם: כיצד ניתן להבחין בין מעשה משובה תמים לבין אלימות פסולה?
2. האם אתם השתתפתם אי פעם בתעלול? עכשיו, כשאתם חושבים שוב על המקרה, האם היה זה תעלול תמים או אלימות פסולה?

שלב ג: אירוע 1
לקראת 1 באפריל, "חג המתיחות", רצו דנית ואלון לעשות משהו שכולם יזכרו, משהו משעשע! הם קנו אבקת עיטוש, ובהפסקה התגנבו לכיתה ופיזרו אותה בכמה קלמרים. הם חזרו בשקט לחצר מבלי שמישהו ראה אותם.  כאשר התחיל השיעור החל מטר של עיטושים ושל דמעות בכל רחבי הכיתה, והם נמשכו ברוב רעש ומהומה במשך זמן רב. אלון ודנית ישבו בצד והתפקעו מצחוק. כאשר נרגעו המתעטשים, צעקו אלון ודנית: "סידרנו אתכם! אחד באפריל! אחד באפריל!"
1. איך, לדעתכם, הרגישו הילדים המתעטשים?
2. אילו הייתם ילדי הכיתה המתעטשת, מה הייתם אומרים לאלון ולדנית?

שלב ד: אירוע 2
לכבוד פורים החליטה מועצת התלמידים לצלם סרט וידאו, שיראה ילדים במצבים מביכים, כמו תכנית הפספוסים בטלוויזיה. במשך חודש צילמו נורית ואורי את הסרט, ובפורים הוא הוקרן בפני כל התלמידים בבית-הספר. בין היתר, זה מה שהם העלו בחכתם: רון מכיתה ג מחטט באף, יעל מכיתה ו מעתיקה שיעורי בית בהפסקה, אלון רץ ונופל לשלולית מים, וחן משחק כדורגל ופתאום המכנסיים נופלים לו.
1. איך, לדעתכם, הרגישו הילדים המצולמים?
2. איך אתם הייתם מרגישים, אילו היו מצלמים אתכם בשעת מעשה מביך?

המשך האירוע:
לאחר ההקרנה התלוננו הילדים הנבוכים, אך נורית ואורי ענו להם: "אתם לא מבינים בדיחה! ככה עושים גם בטלוויזיה. אתם סתם עושים מזה עניין".
1. האם אתם מסכימים עם התשובה של נורית ושל אורי? מדוע?
2. האם, לדעתכם, מותר לצלם אנשים בלי ידיעתם ולהקרין את הסרט בלי אישורם?

שלב ה: תרגיל
1. לפניכם חמישה תיאורים של מעשים.
2. אילו מעשים, לדעתכם, הם תעלולים לא מזיקים, ואילו הם אלימות פסולה? הסבירו.
א- רונן ואורי לקחו ממתקים מתיקים של ילדים – ללא רשותם.
ב- מאיה וגל השליכו שקיות פלסטיק מלאות מים מקומה גבוהה על עוברים ושבים.
ג- דנה וקורן נעלו את שיר בשירותים.
    ד- מתן וגיא הטרידו את המורה בטלפון לשם השעשוע.
ה- שחר ועמית החביאו למורה את התיק שלו, והוא חיפש אותו כל היום. בסוף היום החזירו אותו למקומו

שלב ו: פרשה
צעיר ישראלי פרץ באמצעות המחשב שלו למחשבי הממשל האמריקני, וחדר למסמכים סודיים ביותר. לאחר שנתפס אמר בריאיון לתקשורת כי ראה בכך אתגר וכי לא התכוון לגרום נזק או לגלות את הסודות השמורים שם. נציגי החוק בארצות-הברית התייחסו למעשה במלוא החומרה, ואילו בישראל אנשים ראו בכך מעשה מתוחכם שיש להתגאות בו.
* מה דעתכם: האם הפריצה למחשבים האמריקניים היא תעלול תמים או אלימות פסולה? נמקו.

לחצו להמשך קריאה
הקטן