וידאו
תקשורת בסביבות חברתיות ברשת
דינה ציונית ושלמה זיס המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה, מטח והקרן לקידום מקצועי

בפעילות זאת נלמד לפתח מודעות לסכנות ברשת האינטרנט ולכללי הזהירות בגלישה באינטרנט ונציע דרכים להתמודדות עם הסכנות ברשת.

על הסרט

שם הסרט: ICQ
המורה למחשבים מבקשת לכתוב עבודה בנושא מורשת ישראל, והתלמידים מתחילים לחפש חומר לעבודה ברשת האינטרנט.

יהלי מתכתבת ב-icq עם דוד. דוד מבקש מממנה להיפגש אתו, והיא מסכימה. חבריה לכיתה דואגים לה ומחליטים לעקוב אחריה. יהלי ודוד נפגשים בבית קפה, אך כאשר יהלי רוצה ללכת, דוד מנסה למנוע זאת.

  • בסרט יש כתוביות, ותלמידים לקויי שמיעה יכולים לצפות בו.

רקע

מעין ספיר נרצחה באכזריות ליד ביתה ברחובות ב 27.5.05. משפחתה בחרה להנציח את זכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. נושא התחרות הוא המלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול. כאמור, התחרות היא פרי יוזמתה של המשפחה. שותפים לכך גם עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מצילה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול  ומשטרת ישראל. 

המידע מתוך: אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים
הסרט באדיבותתחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל
תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות

מטרות

1. לפתח מודעות לסכנות ברשת האינטרנט.
2. לפתח מודעות לכללי הזהירות בגלישה באינטרנט ולדרכים להתמודדות עם הסכנות ברשת.

הנחיות

הנחיות למורים

מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שוב, ולהתעכב על הפרטים ועל הרמזים שבו.
1. צפו בסרט יחד עם התלמידים.
2. ספרו על הנערה, מַעְיָן סַפִּיר, ועל נסיבות הירצחה.
3. שאלו את השאלות לדיון.
4. קיימו את הפעילות בכיתה.

שאלות לדיון

1. מי מתכתב ב-icq?
2. האם יש לכם דף בפייסבוק?
3. האם אתם מכירים את כל מי שאתם מתכתבים אִתם?
4. האם חשוב להכיר את החברים, שמתכתבים אתכם באינטרנט?
5. האם יהלי פעלה נכון, כשהסכימה להיפגש עם דוד?
6. יהלי נפגשה עם דוד, על אף שהיא ידעה שאסור לה לעשות זאת. מה היא עשתה, כדי להבטיח את ביטחונה?
7. אילו קונפליקטים זיהיתם בסרט? (בין האדם לעצמו / בין האדם לאחרים / בין קבוצות / בין ערכים)
8. מהו הקונפליקט המרכזי?
9. אילו ערכים מתנגשים בסרט?
10. פגישה עם אנשים שאינכם מכירים, היא מסוכנת מאוד! אם, בכל זאת, החלטתם לפגוש חבר או חברה שהכרתם ברשת,
איך תוכלו לשמור על ביטחונכם?
11. האם אנשים זרים ניסו להכיר אתכם ברשת? איך נהגתם?

פעילות

כולם מכירים את הפרח של icq . ציירו את הפרח וצבעו.
1. התלמידים יכתבו 5 כללים לגלישה בטוחה באינטרנט.
2. התלמידים יקראו את כללים שכתבו.
3. ערכו הצבעה, ובחרו את 8 הכללים החשובים ביותר לגלישה בטוחה באינטרנט, כמספר עלי הכותרת בסמליל (לוגו) של icq.

 

תוכן

משתתפים: בית-ספר קשת, כוכב יאיר–צור יגאל: צוק סוניה , אודס עמית, אילן נוגה, בן נריה ענאל, ברדה טל, ברגמן שלו, ברש ניר, דוד שיר, כהן שחף, מסיקה עומר, סבר ירדן, פוליטי סהר, פרידמן יהלי, קינן תם, רוזנטל אלעד
הפקה: בית-הספר קשת בשיתוף הקרן להנצחת מעין ספיר ז"ל
בעלי זכויות: תחרות הסרטים על שם מעין ספיר ז"ל

ביבליוגרפיה

ברשת האינטרנט יש מידע רב וחשוב וגם ערוצי תקשורת מגוונים (צ'טים, פייסבוק, דואר אלקטרוני ועוד). הילדים יושבים ליד המחשב, שנמצא, בדרך כלל, בחדר הפרטי שלהם בביתם המוגן, והם חשים מוגנים. אך סכנות רבות אורבות לילדים הגולשים באינטרנט . הם עלולים להיות חשופים למידע מזיק, להטרדות ולאיומים שונים, ולכן חשוב לדעת כיצד לנהוג, כדי להימנע מסכנות.

לחצו להמשך קריאה
הקטן