מאמר
תקשורת סלולרית עם הילדים
מרכז 'אמירים' – המרכז הרב תחומי לאבחון, לטיפול וללמידה.

על פי ממצאי סקר של מכון אדלר, מחצית מההורים לא משוחחים עם ילדיהם פנים מול פנים באופן יומיומי. עוד הראה הסקר, שלמעלה מ-50 אחוז מהילדים מעדיפים לתקשר עם הוריהם בווטסאפ או בסמס על פני תקשורת ישירה. מדוע זה לא טוב ליחסי הורה- ילד ואיך משנים את זה? כל הטיפים.

גם אתם נוהגים לתקשר עם הילד בעיקר דרך הסלולרי? קבלו טיפים ליצירת תקשורת אמיתית יותר

תוכן

החסרונות של התקשורת הווטסאפית

נכון שתקשורת בהודעות טקסט חוסכת בזמן ומאפשרת לבצע חילופי מידע מהירים ואפקטיביים עם הילדים כשטובעים במשימות בעבודה, אבל יש לה גם לא מעט חסרונות. החיסרון העיקרי קשור לכך שהתקשורת הוירטואלית הזו מחליפה את התקשורת שמתקיימת פנים מול פנים. תקשורת פנים מול פנים- כוללת הבעות פנים שלא ניתן לראות דרך התכתבות בסלולרי, מגע, וביטוי אמיתי של רגשות שלא יכול לעבור בהודעות טקסט. תקשורת פנים אל פנים היא הזמנה לקיים שיחה סביב נושאים עמוקים רציניים יותר שכמעט לא קיימים בשיח בין הורים וילדים שבעיקר מסתמסים ביניהם.

יש משהו מאוד מלאכותי ואשלייתי בהתכתבות בהודעות סמס, מאחר שהילד יכול לטעון שהוא "בסדר" גם כשהוא לא, וההורה לא באמת יידע, כי חסרים לו חלקי פאזל רבים להשלמת התמונה: הקול של הילד, האינטונציה שלו, הבעות הפנים שלו ושפת הגוף שלו. הורים מבחינתם עשויים להרגיש נוח עם האשלייה הזו, בעיקר כשישנן בעיות, מאחר שהיא מאפשרת להם להמשיך לא להתמודד עם מה שהם לא רוצים לראות. הרי הילד כתב בסמס שהוא "בסדר", אז מה כאן הבעיה?

אם גם אצלכם בבית נוצרה תרבות של שיחות וירטואליות דרך ווטסאפים וסמסים, ואם זה מתחיל להטריד אתכם, קבלו מאיתנו כמה עצות שיעזרו לכם להתקרב לילדים ולקיים איתם תקשורת אמיתית וממשית.

בחרו חלון זמן יומי להשקטת הסלולרי
הקציבו זמן לטלפון על שקט: גם אם אתם נדרשים להשאיר טלפון פתוח ולהיות זמינים לעבודה, תוכלו למצוא זמן להשתיק את הטלפון או לשים אותו על רטט. קבעו זמן שכל המשפחה משקיטה את הטלפונים, ונצלו את הזמן הזה כדי לשבת יחד ולקיים שיחה משפחתית אמיתית. כדי לעודד תקשורת אפשר להפוך את ההתכנסות הזו למעין משחק, שבו כל אחד צריך לספר חוויה נעימה וחוויה פחות נעימה מהיום שעבר עליו.
בנוסף, קבעו כלל שבארוחות לא יושבים ליד השולחן עם הטלפון! באותה הזדמנות כבו גם את הטלוויזיה ונצלו את הארוחה המשותפת לזמן תקשורת בינאישית בלבד.

עטפו את הילדים שלכם באהבה, חום ומגע
חיבוק, ליטוף, מגע וחום אי אפשר להעביר לילדים דרך סמס. אייקונים של נשיקה לא מחליפים נשיקה אמיתית. ככל שתפגינו אהבה וחום כלפי הילדים באופן ממשי, באמצעות מגע, כך הם יזדקקו לכך יותר וירצו להיות קרובים אליכם, כי כפי שכבר אמרנו, הם לא יוכלו להרגיש את החום הזה דרך ווטסאפ, לא משנה כמה הטקסט שתכתבו יהיה חם, מכיל ועטוף באהבה.

הסתכלו לילדים בעיניים

אחת הבעיות שנובעות משימוש היתר בסלולר עם האנשים היקרים לנו, היא שאנחנו שוכחים כיצד לתקשר איתם כאשר אנחנו נמצאים איתם פנים מול פנים. זה אומר, שכאשר כבר מתיישבים לשיחה אמיתית עם הילד, שני הצדדים יכולים להרגיש מבוכה או אפילו חוסר נעימות, מאחר שהם כל כך לא רגילים לחלוק מרחב משותף אמיתי יחד. כדי להתמודד עם זה, הקפידו להסתכל לילדים בעיניים בכל פעם שאתם ביחד. לשאול שאלות, לקבל תשובות ,וכל זה תוך כדי יחס אמיתי, מגע, והסתכלות בעיניים.

תנו דוגמה אישית

כדי שהילדים שלכם יתרגלו לסוג חדש של תקשורת, הם חייבים לקבל מכם דוגמא אישית. זה אומר, שאם אתם כהורים רגילים להתנהל זה מול זה באמצעות סמסים, קשה יהיה לצפות מהילדים לפתח תקשורת מסוג אחר, כי בעצם, זה מה שהם מכירים. מה שאנחנו בעצם מנסים להגיד זה, שתקשורת טובה עם הילדים מתחילה קודם כל בתקשורת אמיתית בין בני הזוג. אתם יכולים להסביר לילדים שוב ושוב על היתרונות של התנתקות מהמכשיר שלהם, אבל אם אתם ממשיכים לדבר בעיקר דרך סמסים, להסברים שלכם לא תהיה כל משמעות.

מצאו דרכים יצירתיות לבלות עם הילדים יחד
צרו כמה שיותר הזדמנויות לתקשורת בלתי אמצעית עם הילדים. מעבר להשקטת הטלפונים היומית, נסו לבלות איתם יותר ולעשות יותר פעילויות יחד. אנחנו מודעים לכך, שהזמן קצר ושהמחויבויות בעבודה לא מותירות לכם הרבה פנאי. עדיין אפשר למצוא דרכים יצירתיות לבלות עם הילדים, כמו למשל להפוך את שעת הכושר האישית שלכם לפעילות כושר משפחתית, לגייס את הילדים לעזור בבישולים לקראת שבת ואפילו לנצל את משך הנסיעה לסבתא בסוף השבוע כדי להתנתק מהמכשיר ולשחק משחקי דרך כיפיים. בהתחלה זה ירגיש כפוי, אבל לאט לאט השינוי הזה יהפוך למסורת של ממש שתיטיב עם התקשורת בין כל בני הבית.

ביבליוגרפיה

באדיבות מרכז 'אמירים' – המרכז הרב תחומי לאבחון, לטיפול וללמידה.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן