מאמר
איך מתכוננים לשיחות האישיות בגן הילדים
רינת ישראל

ההורים והגננות נערכים בימים אלו לשיחות האישיות עם הגננות. חשוב לדעת מהו התפקיד של כל אחד מהצדדים בתהליך ולהתכונן לשיחה בצורה מיטבית מבלי לשכוח את המטרה החשובה של הכינוס – תפקודו של הילד ועתידו במערכת החינוכית, כי הרי ממש עוד מעט, יתקיימו שיחות לקראת כניסתו לגן הבא. רינת ישראל, גננת ויועצת חינוכית סוקרת את המפגשים עם הגננת במהלך שנת הלימודים ומייעצת מניסיונה רב השנים איך להתארגן לכל אחד מהם.

המאמר של רינת ישראל באדיבות פורטל "את זה" www.etze.co.il.

תוכן

תפקידה של הגננת ותפקידם של ההורים נראה כאילו נחלק לשניים, מאחר שכל אחד מהצדדים מביא איתו את התובנות מההיכרות עם הילד בשתי סביבות שונות לחלוטין – הגן והבית. עם זאת, מדובר על תפקיד אחד גדול ומשותף שבו שני הצדדים תורמים למטרה אחת חשובה – התמודדות טובה ויעילה של הילד במערכת החינוכית.

חשוב לציין כי להורים יש תפקיד חשוב מאוד, הם למעשה שותפים מלאים להצלחה של הילד במסגרת, ולכן מומלץ להקפיד על שקיפות ותקשורת פתוחה מול הגננת בכל נושא שנראה רלוונטי לתפקודו של הילד. באמצעות תקשורת מסוג זה יכולה הגננת לסייע לילד יותר ולבחון את יכולותיו בהקשרים הרלוונטיים, לשים לב לקשיים שעולים ביום-יום, לפעול למען נושאים בעלי מכנה משותף ואז לחשוף את ההורים לנעשה בגן תוך כדי הדרכה והכוונה מקצועית להמשך עשייה בחיק המשפחה.

מפגש ראשון להכרת הגן

אם אתם עומדים לפני כניסה לגן חדש, בוודאי כבר לקראת סוף חופשת הקיץ תקבלו הזמנה למפגש ראשון בגן. זהו רגע מרגש ללא כל ספק והילד סקרן לראות את הגן החדש וכמובן את הגננת. מדובר במפגש אישי וקצר הנערך כמה ימים לפני תחילת שנת הלימודים והוא מיועד להיכרות אישית עם הילד וההורים. מומלץ לנצל את ההזדמנות כדי לשתף ברקע כללי על המשפחה והילד, לעודד את הילד לשוחח עם הגננת ולשאול שאלות על הצפוי כדי להעניק לו תחושת חמימות וביטחון ואף לבצע תיאום ציפיות כללי מול הגננת. אם ישנה בעיה ספציפית או נושא שלדעתכם חשוב לשתף בו את הגננת, עשו זאת בצורה ממוקדת וקצרה, באופן כזה שהגננת תוכל כבר בתחילת הדרך להתייחס לכך ואף לתכנן את הפגישות הבאות בהתאם. עם זאת, הקפידו לא לשוחח באופן בולט על קשיים של הילד בנוכחותו.

הפגישה הבאה בגן היא בדרך כלל גדולה יותר והיא בעצם אסיפת ההורים המרוכזת, בה נקבעים הכללים וההתנהלות הקבועה ובמסגרתה הגננת מעבירה אל קהל ההורים את המסרים החשובים שלה וביניהם מטרות, יעדים חינוכיים, גישות הוראה וניהול הגן, סדר היום ודרכי העבודה, אתגרים חברתיים ולימודיים ועוד. פגישות מסוג זה תורמות להיכרות שלכם ההורים עם הגננת ועם דרכה המקצועית וכמובן תורמות לקשר חברתי, שכן כך ניתן לפגוש את שאר ההורים ולהכירם.

פגישות אישיות

לקראת אמצע שנת הלימודים מתקיימות בגן פגישות עומק אישיות עם ההורים במטרה לעדכן אותם בתפקוד של הילד בגן ובהתקדמותו. בפגישה זו מציבה הגננת את נקודות החוזק שלו אל מול הקשיים אם יש, מציבה יעדים חדשים לקידום בגן ובבית, מקבלת עדכון מההורים על תפקודו החברתי והאישי של הילד בסביבה הביתית והמשפחתית ויכולה לסייע בייעוץ או הכוונה לאנשי מקצוע במדיה ויש צורך. כפי שצוין בתחילת המאמר, פגישות מסוג זה חשובות מאוד כאשר הבסיס שלהן חייב להיות שיתוף פעולה מלא של ההורים עם הגננת. אם יש דברים שההורים אינם יכולים או מצליחים לפתור בעצמם, פניה לגננת עשויה לסייע מאוד.

הפגישה הרשמית האחרונה מתקיימת לקראת סוף שנת הלימודים (בפרט כשמדובר בגן חובה שממנו עולה הילד אל כיתה א'). בפגישה זו נבחנת הדרך שנעשתה מתחילת השנה, אילו מטרות הושגו ועל מה יש צורך עוד לעבוד, מהן ההמלצות להמשך ועוד. מסיבת הסיום בגן מהווה את המפגש הרשמי האחרון עם שאר ההורים והילדים, וזוהי הזדמנות מצוינת של ההורים לקבוע פעילויות חברתיות לקיץ, כך שהילד ימשיך לפגוש את חבריו גם בחופשה.

כהורים לילדי גן אתם נפגשים בכל בוקר ובימי שישי בצהריים עם הגננת ולא פעם הורים מנצלים את הדקות הספורות הללו לשיחה על בעיות שונות. כל עוד מדובר בעדכונים חשובים בתחום החינוכי או החברתי הנוגעים לאותו היום, זה אפשרי וחשוב לעשות זאת. אבל, אם מדובר בנושא שיש להעמיק בו את הדיון או לפתוח אותו בזמן אחר, הימנעו משיחת "מסדרון" ארוכה ונסו במקום זאת לשתף את הגננת בקצרה בנעשה ונסו בזמן זה לקבוע פגישה או שיחה טלפונית למועד אחר.

איך תהפכו את המפגשים הפורמליים והבלתי פורמליים ביניכם לבין הגננת למועילים וטובים יותר?

היא מכירה את הילד כמוני? – תצאו מנקודת הנחה שלמרות שהגננת נמצאת עם הילד/ה שלכם פחות זמן מכם, היא מבלה איתם בשעות החשובות של היום, בהן מתרחשות האינטראקציות החברתיות – אם היא מסבה את תשומת לבכם לנושא כלשהו, שתפו פעולה ובידקו את הנושא ברצינות.

רוצים יותר זמן בשבילנו – הגננת זמינה עבורכם ועבור הילד/ה שלכם בכל שלב בשנה. אם יש לכם צורך לפגוש אותה לעיתים תכופות יותר והמפגשים הרגילים אינם מספיקים, מומלץ לבדוק איתה אפשרות למפגשים חודשיים או דו חודשיים ולקבל ייעוץ או מידע חשוב על התנהלות ילדכם בגן.

פרגון הדדי – ראיתם או שמעתם מהילדים על פעילות טובה ומהנה שנעשתה במסגרת הגן? אל תהססו לשתף את הגננת בתחושות שלכם ושל הילד, תביעו את שמחתכם ותפרגנו. אין ספק שמשוב כזה לגננת יעניק לה המון אושר והיא תפעל להכנה של פעילויות נוספות.

גם אנחנו יכולים? – חשבתם על רעיון נחמד לפעילות בגן? תציעו לגננת להגיע ולהפעיל את הילדים בעצמכם באחד מימי השישי. זוהי דרך נפלאה להעלות את הביטחון של הילד שלכם, שללא ספק יהיה גאה בכם, ומצד שני, זו הזדמנות להתנסות מקרוב בתפקיד הגננת…

לסיכום, ערוץ תקשורת פתוח בין ההורים לגננת יכול לסייע רבות לכל הנוגעים בדבר – לגננת, להורים ובעיקר לילד. מעורבות מדודה ונכונה, שקיפות והבנה יכולים לעודד שיתוף פעולה יעיל ולהעניק להורים ולילד תחושת ביטחון ומסגרת חינוכית תומכת שתהווה לכם דוגמא טובה גם במסגרות הלימוד הבאות.

לחצו להמשך קריאה
הקטן