מערך שיעור
מלחשים ש… על משמעותה של השמועה והשלכותיה
פיתוח:נועה שפירא ושלמה זיס,ייעוץ: שרה ליפקין ותהילה גרינוולד בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בהפעלה זאת נעסוק בכוחן בהשפעתן של השמועות ושל הרכילות.

רקע

בהפעלה זאת נעסוק בנושא: כוחן בהשפעתן של השמועות ושל הרכילות. הילדים, כמו המבוגרים, מרכלים, מעבירים מידע מפה לאוזן ומפיצים שמועות, ואלה משפיעים על האקלים בכיתה. התלמידים ילמדו את משמעותה של השמועה ואת השלכותיה – באמצעות משחק, דיון והיכרות עם ביטויים הקשורים לשמועות.

מטרות

א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לשמועות ולרכילות
ב. חינוך לשוני – הבנת המשמעויות וההקשרים של המילה שמועה

שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.

הנחיות

העיסוק בשמועות, במשמעותן ובהשלכותיהן על באקלים בכיתה ייעשה באמצעים הבאים:
א. המשחק "טלפון שבור"
ב. נקודות לבירור אישי – התלמידים יבררו מה קורה לסיפור או לרכילות מהרגע שהושמעו, ומהי השפעתם.
ג. איור, הצגה או סיפור – התלמידים יאיירו יציגו או יספרו מקרים של שמועות ושל רכילות באמצעות ביטויים הקשורים  לנושא.


א. משך הזמן של כל הפעילות: שני שיעורים
ב. שחקו עם התלמידים במשחק "טלפון שבור"*.

1. לחשו באוזן של תלמיד אחד או של תלמידה אחת סיפור על תלמיד או על תלמידה.
רצוי שבסיפור יהיו הרבה פרטים, כדי שישתבש עד שיגיע לתלמיד/ה האחרון/ה.
דוגמה:
"יש בכיתה תלמיד שהתקבל לנבחרת הכדורגל. אבל התלמיד הזה לא מעוניין להצטרף לנבחרת, כי הלימודים חשובים לו מאוד. הוא טוב מאוד במקצועות: חשבון, שפה ומדעים, וחשוב לו יותר להצליח בלימודים מאשר בספורט. במבחן הקשה בחשבון הוא הצליח לפתור את כל התרגילים (אפילו כפל ארוך), ובשפה הוא כתב חיבור מרתק על התפתחות הציונות במאה ה-20. אימא שלו התקשרה אליי וביקשה ממני לעזור לו בלימודים ולהקל עליו, כי היא לא רוצה שיוותר על הכישרון הגדול שלו בכדורגל. לדעתי, המורה להתעמלות הוא שצריך לטפל בנושא."
שימו לב:
חשוב שהתלמיד או התלמידה, שעליהם מספרים את הסיפור, יהיו אנונימיים, ולכן אל תציינו שם של תלמיד/ה מסוים/ת.
2. התלמיד או התלמידה שלחשתם להם את הסיפור, ילחשו את הסיפור לתלמיד/ה היושב/ת לידם. לאחר שכל
התלמידים שמעו את הסיפור – האחרונים ששמעו את הסיפור, יספרו אותו לכיתה.
3. ספרו לתלמידים את מה שלחשתם לתלמיד/ה הראשון/ה.

ג. דיון בכיתה בעקבות המשחק:
1. שאלו את התלמידים: מה ההבדל בין הסיפור המקורי, שלחשתי לתלמיד/ה הראשון/ה, לבין הסיפור של התלמיד/ה האחרון/ה?
2. מה קרה לסיפור המקורי?
3. מה יכול לקרות לסיפור על מישהו (רכילות או שמועה), שעוברים מפה לאוזן?
4. האם קרה לכם שהפיצו בכיתה שמועה עליכם? האם שמעתם שמועה על מישהו אחר? ספרו על כך.
5. מדוע אנשים אוהבים לדבר על אחרים ולשמוע סיפורים על אחרים?
6. איך אנו מרגישים כאשר מרכלים עלינו או מפיצים עלינו שמועות?
7. מה אפשר לעשות כדי להפחית שמועות ורכילות, או כדי למנוע אותן?

ד. רמת הדיון בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
1. הקשבה
2. השתתפות
3. הדיון והשיחה מתקיימים "בתורות"
(על פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166–167)

ה. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.

ו. בקשו מהתלמידים להציג את התוצרים שלהם בכיתה.

* טלפון שבור – שם של משחק ילדים. במשחק זה מעבירים מילה או משפט מפה לאוזן, ובסיום משווים את מה שמסר הדובר הראשון למה ששמע המאזין האחרון.
(על-פי: יעקב שויקה, רב-מילים, (C) כל הזכויות שמורות למטח, למשכל, מיסודן של ספרי חמד ושל ידיעות אחרונות, ולסטימצקי.)


הישגים נדרשים

הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים
כתיבה בתבנית סיפורית על נושא או על אירוע

הישג נדרש 3 – הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית
שימוש באוצר מילים
כתיבה ממוקדת בנושא או ברעיון
שימוש באוצר מילים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה
כתיבת משפטים פשוטים ומורכבים, תקינים מבחינה תחבירית

הישג נדרש 8 – הכרה והבנה של המערכת הלשונית – מבנים, תופעות ותהליכים בלשון
הכרת ביטויים, ניבים ופתגמים ושימוש בהם
כתיבה בכתיב נכון וקריא

דיון בכיתה הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות

  • השתתפות בשיחה ובדיון תוך:
  1. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
  2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם
  • הצגת רעיונות – בשיחה או בדיון – תוך התאמת תוכן הדברים וצורתם לנושא, לנמען ולנסיבות על-ידי:
  1. דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה תוך ביסוס הנאמר
  2. הצגת רעיונות ברצף הגיוני
  3. בחירת משלב מתאים ושימוש בלשון קבילה
  4. התאמת נימת הדיבור ועצמת הקול
  • מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה, על-פי דרישות המטלה
לחצו להמשך קריאה
הקטן