מערך שיעור
אודיסיאה רב-תרבותית
ליאורה ישראלי, אודיסיאה רב-תרבותית, מכון מופ"ת, 2001 צפיות: 3181

מטרת פעילו זו היא לפתח מודעות לחשיבות של החינוך לרב-תרבותיות.

מטרות

1. לעבור מתפיסת עולם אתנוצנטרית לתפיסת עולם רב-תרבותית.
2. לפתח מודעות לחשיבות של החינוך לרב-תרבותיות.

הנחיות

רקע

אודיסיאוס יצא למסע הרפתקאות ארוך ורב שנים. במהלך מסע זה פגש שוב ושוב בתרבויות זרות, ואת רובן צייר בדמות "ממלכת הרשע". בדמותו של אודיסיאוס גלומה הדילמה המורכבת שמפגש בין-תרבותי מניב: הקונפליקט בין האתנוצנטריות, שכל תרבות זרה נראית לה מסוכנת ומאיימת ולכן בת-השמדה, לבין כוח המשיכה האדיר האצור בהיפתחות אל האחר, אל הזר, אל השונה.

נראה, שכשם שמלחיו של אודיסיאוס אטמו את אוזניהם בשעווה בעת שהשיטו את ספינתם בסמוך לארץ הסירנות, חרדים מפני היחשפות לשירתן, כך גם רבים היום מתגוננים מפני המפגש הבין-תרבותי בשיטות שונות ומגוונות: דעות קדומות, מנגנוני הכחשה, דה-הומניזציה, התנשאות, עד כדי אלימות.

מפגשים בין-תרבותיים הם חלק בלתי נפרד ממהותה של החברה הישראלית. למערכת החינוך יש תפקיד מרכזי ביצירת אקלים של קבלה ושל סובלנות. אל מערכת החינוך מפנים שאלות, שפתרונן מחייב התמודדות רצופה וקשה:

א. כיצד נטפל באלימות ההולכת וגוברת בחברה?

ב. כיצד נכשיר את אזרחי המחר להשיל מעליהם דעות קדומות וסטריאוטיפים הרווחים ברחוב הישראלי? כיצד נרכך את

    האיום הטמון במפגש עם האחר?
ג. כיצד נקל את תחושת התסכול של העולים החדשים, המנסים – בתוך הלם העקירה מארצות מוצאם – להכות שורשים

    בארץ המובטחת?

ד. כיצד נרפא את הצלקות שהותירה מדיניות "כור ההיתוך" בעולים הוותיקים ובילידי הארץ – דור שני ושלישי?

ה. כיצד נקנה לאזרחי המחר כלים למצוא שפה משותפת עם תושבי מדינות המזרח התיכון, שגבולותיהן הולכים ונפתחים?

ו. איזה תוכן ניצוק במושג "שלום", כך שלא יוותר מושג פלקאטי המוגדר על דרך השלילה כ"מצב של אי-לוחמה"?

ז. מהי הדרך הנכונה להכשיר את חניכי מערכת החינוך לתפקוד יעיל ב"כפר הגלובלי"?

ביחידת הוראה זאת יש משום ניסיון צנוע לתרום, ולו במעט, לחיפושים אחר שביל הזהב בתהליך המורכב המתרחש בעת המפגש הבין-תרבותי. חינוך לרב-תרבותיות הוא חינוך להכרה בלגיטימיות של דפוסי תרבות שונים ולנכונות להיפתח אליהם ולחלוק להם כבוד.

יחידת הלימוד אודיסיאה רב-תרבותית מיועדת למורים ולסטודנטים להוראה. היחידה מתבססת על המודל של פרופסור חיים וורצל (1988) – מאתנוצנטריות לרב-תרבותיות – המופיע בספרו Toward Multiculturalism. המודל מתאר רכישת גישה רב-תרבותית בשבעה שלבים.
מודל וורצל – שבעת השלבים לרכישת גישה רב-תרבותית
א. אתנוצנטריות – חד-תרבותיות
הפרט רואה בתרבותו תרבות אוניברסאלית, טובה ונכונה. אין הוא מכיר בקיומם של דפוסים תרבותיים אחרים ושונים.
ב. מפגש בין-תרבותי
מפגש ראשוני נוצר בין פרטים בני תרבויות שונות וזרות.
ג. קונפליקט בין-תרבותי
התנגשות נוצרת בין דפוסי תרבות שונים. המפגש בין שתי תפיסות עולם אתנוצנטריות יוצר קונפליקט וקיטוב בין
   הצדדים: "אנחנו" לעומת "הם". התגובות לקונפליקט לובשות פנים מגוונות ושונות, כגון: התנגדות, התכחשות לתרבות

   החדשה, התבדלות, השמצה, התנשאות ואלימות (להרחבה של שלב זה היכנסו להפעלה קונפליקט בין-תרבותי).

ד. התערבות חינוכית
אפיונה של התערבות חינוכית:

1. פיתוח מודעות עצמית
המפגש הבין-תרבותי משמש מחד גיסא גירוי לבחינה עצמית, ומאידך גיסא הוא משפר את היכולת להבין תרבויות

    אחרות. פתיחות אל האחר מתאפשרת מן הנכונות של הפרט ומיכולתו לבחון ולהבין את דפוסי התנהגותו שלו ולהכיר

    בכך שמקורם במטען התרבותי שלו. בדומה לכך, גם דפוסי התנהגותו של האחר נובעים מן המטען התרבותי שלו.

2. פרסונליזציה של ידע
עיסוק בחומרי למידה הנוגעים לפן הרגשי-האנושי המשותף לתרבויות שונות ורלוונטיים לפרט הלומד באופן אישי –

    מחזק את הפנמת הידע.

3. בחירה קוגניטיבית
במפגש הבין-תרבותי מתרחש תהליך: פרטים בני תרבויות זרות מסתגלים זה לזה. הסתגלות זאת יכולה להיעשות

    מתוך בחירה ולא בכפייה.

4. הכרת המציאות של תת-תרבויות (קבוצות)
התוודעות למכלול של תת-תרבויות (קבוצות שונות בתרבות האם) מסייעת לפרט להכיר בייחודה של כל אחת מהן.

5. חקירה לעומת קיבעון
הלימוד נעשה מתוך פתיחות ונכונות לחקירה ותוך כדי הימנעות מהיצמדות לאמירות מוחלטות, כוללות ומקובעות.

ה. חוסר שיווי משקל
ההתערבות החינוכית עשויה לערער את תפיסת העולם האתנוצנטרית של הפרט ואת יציבותה של תמונת העולם

    המקובעת שלו ולגרום לו לשנותן ולהרחיבן.

ו. הכרה
הפרט פורץ את ה"כלא" האתנוצנטרי: כעת הוא מכיר בלגיטימיות של וריאציות תרבותיות שונות (רלטיביזם תרבותי).

   איזון חדש הולך ומתהווה, ותהליך של הסתגלות לידע החדש מתחיל.

ז. גיבוש תפיסה רב-תרבותית
תפיסה רב-תרבותית מבטאת פתיחות מנטאלית ורגשית ומאפשרת התבוננות במציאות מזוויות מבט שונות. הפרט

   מכיר בכך שתרבותו היא אחת מני רבות, והוא מעניק לגיטימציה לשונות.

פרט הרוכש תפיסה רב-תרבותית יכול להיפתח לדפוסי תרבות שונים וליצור תקשורת עם בני תרבויות זרות על בסיס של כבוד הדדי ושל הערכה.

הפעילות

לפניכם שלוש הפעלות שנועדו להיות לעזר להבנת המודל.

הפעלה 1:
מודל וורצל: שלבים מאוירים

מטרות:

1. למידת מודל וורצל, הבנתו והפנמתו.

2. יצירת הקשרים בין המודל לתכנים מוכרים ורלוונטיים ללומדים.

רציונל:

התאמה של איורים לשלבים במודל וורצל מחייבת לנמק את הבחירה ולהצדיקה, דהיינו, להפוך את הלימוד הפסיבי ללימוד אקטיבי.

על אף שכל איור (מתוך החמישה) מכוון לשלב מסוים (איור 1 = שלב ז; איור 2 = שלב א; איור 3 = שלב ג; איור 4 = שלב ה; איור 5 = שלב ב), ייתכנו תשובות שונות ומגוונות. כל עוד ההתאמה מנומקת ומוסברת בצורה המצביעה על הבנת המודל, התרגיל השיג את מטרתו.

האיורים והשאלות בהפעלה מבוססים בחלקם על אגדות ילדים, על סיפורי מיתולוגיה יוונית ואף רומזים לפרק באמנות מודרנית. השימוש בחוליה מקשרת מתחום עולמו של הלומד נועד לקרב את החומר הזר ולרכך את הגורם המאיים בחומר הלמידה חדש.

שלבי ההפעלה

1. לפניכם חמישה איורים. כל איור מתאר שלב במודל וורצל.

 

2. התאימו כל איור לשלב שהוא מתאר במודל וורצל. נמקו.

3. בסיפור שלגייה, המתואר באיור 2, מופיע המוטיב המיתולוגי עתיק היומין על אודות נרקיס שאהב את עצמו עד מוות,

ואהבתו העצמית הכחידה אותו. נתחו את הקשר בין הסיפור המיתולוגי על נרקיס לבין מודל וורצל.

הפעלה 2:
מודל וורצל ופסיכולוגיה התפתחותית 

מטרה

פיתוח הסתכלות על המודל בהקשר רחב

רציונל

ניתן לראות בשלבים של מודל וורצל הקבלה לשלבי התפתחות מושג ה"עצמי" ותחושת הזהות של הפרט מינקות ועד להתבגרות. בתרגיל זה צריך לנסות ולהתאים בין שלבי ההתפתחות הפסיכולוגית של הפרט לבין שלבים במודל.

הפעילות נועדה להבטיח לימוד אקטיבי של המודל תוך בניית הקשרים בין-תחומיים ולהציג אותו בהקשר רחב, שאינו מוגבל לתחום זה או אחר.

שלבי ההפעלה

המושג עצמי ותחושת הזהות של האדם מתפתחים ונבנים במשך כל חייו.

1. לפניכם חמישה היגדים מתוך תיאוריות שונות מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית.

2. קשרו כל היגד לשלב שיכול להתאים לו במודל וורצל.

היגדים

היגד א':

תהליך ההכרה בזולת ובניית תקשורת עמו מתבסס על התחשבות בנקודת מבטו של האחר ועל היכולת לפרש את מחשבותיו ואת הרגשותיו. תהליך זה כולל שני שלבים: הסתגלות והתאזנות.

הסתגלות: תהליך של שינוי דרך החשיבה או ההתנהגות, כדי לתפקד במצב נתון ביתר יעילות.

התאזנות: תהליך ויסות עצמי המביא להסתגלויות יעילות.

התערערותו של המבנה המנטאלי המאוזן יוצרת את התנאים הקוגניטיביים הדרושים להטמעת מידע חדש, כלומר – להתחלה חדשה של תהליכי הסתגלות והתאזנות.

היגד ב':

גיל ההתבגרות מאופיין ברמת מודעות עצמית גבוהה. הבנת העצמי והבנת הזולת קשורות זו בזו: ככל שהיכולת להתבוננות פנימית גדלה, כך המודעות העצמית לטיבם של אחרים גדלה.

בני העשרה מודעים למניעים הפנימיים שלהם ומסיקים שגם אחרים פועלים על-פי מניעים פנימיים. הכרתם בעצמיותם המורכבת מלווה בהכרה במורכבות האישיות של בני אדם אחרים.

היגד ג':

בגיל הרך הילדים מתחילים להכיר בקיומם כישות נפרדת. בתקופה זאת הם מפתחים רמה מסוימת של אמפתיה (היכולת לחוש את רגשותיו של האחר ולהבינם) ושל אלטרואיזם (דאגה לאחר שאינה נובעת ממניעים אנוכיים). המודעות העצמית המתפתחת בתקופה זאת, מלווה בהבנה את עצמיותם של אחרים. זאת, למרות הקושי להעריך בגיל זה את התפיסות, את הידע, את הרגשות ואת המשאלות של אחרים.

היגד ד':

בילדות המאוחרת יכולתם של הילדים להבין את עצמיותו של הזולת הולכת ומשתפרת, והם מתחילים לפתח מודעות לכך שלכל בני האדם יש מחשבות ורגשות פנימיים ואישיים, ולעתים הם נעלמים מעיני אחרים וגם מעיני עצמם. כלומר, בגיל זה המודעות מתפתחת גם לאפשרות של חוסר מודעות.

היגד ה':

בגיל הינקות הילדים הם בדרך כלל אגוצנטריים. הם אינם מסוגלים להבין שתמונת עולמם – זווית הראייה שלהם, מחשבותיהם, ועמדותיהם – שונה מתמונת העולם של אחרים. בגיל זה ההבנה חסרה שלבני אדם שונים יש נקודות מבט שונות.

הפעלה 3:
איך זה להיות עץ?

מטרה

הצגת המודל בעזרת יצירה ספרותית

רציונל

דו-שיח בין האדם לעץ שמתנהל ביוזמת האדם, גורם לו לשינוי קיצוני בעמדתו כלפי העץ. מעמדה מתנשאת וביטחון מלא ביתרונו כיצור נייד הוא מפתח הכרה, כבוד ואהבה לעוצמתו של העץ ה"תקוע", לאינטראקציה שלו עם הסביבה ולחייו הפנימיים.

הצגת המודל בעזרת שירה של דתיה בן-דור, איך זה להיות עץ?*, עשויה להעמיק את ההבנה של שלבי המודל, לצבוע את השלבים התיאורטיים ולהעניק להם חיות בעזרת חוויה המדברת אל הלב.

שלבי ההפעלה

1. קראו את השיר של דתיה בן-דור: איך זה להיות עץ?.

2. חלקו את השיר לשלבים בתהליך המתרחש בו, והתאימו כל שלב לשלב המתאים במודל וורצל.

מכון מופ"ת הוא בית-ספר למחקר ולפיתוח של תכניות להכשרת עובדי הוראה במכללות.

טלפון לקבלת מידע וייעוץ: 6901441-03.

https://www.mofet.macam.ac.il/

*  דתיה בן-דור (תש"מ). שירים שובבים, עמ' 72.

לחצו להמשך קריאה
הקטן