מערך שיעור
איום – מה זה אומר?
פיתוח:נועה שפירא ושלמה זיס,ייעוץ: שרה ליפקין ותהילה גרינוולד

מטרת הפעילות היא לעסוק במילה איום. מה היא אומרת ואיך היא משפיעה.

מטרות

א. חינוך חברתי  שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לאיומים

ב. חינוך לשוני – הרחבת אוצר מלים

                     –  מציאת הקשר בין מבנה (שורש) למשמעות

                     –  כתיבה של הגדרה מילונית

                     –  כתיבה אישית של רשמים בעקבות אירוע

שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.

הנחיות

הפעילות פותחת בבירור המשמעות של המושג אִיּוּם. בהמשך – התלמידים יחפשו את הקשר בין מילים מן המשפחה של השורש א-י-מ, ויכתבו משפטים למילים אלה.

בסוף הפעילות יבררו התלמידים לעצמם נקודות לבירור אישי. נקודות אלה עוסקות בנקודת המבט האישית של התלמידים ביחס לאיום, כגון: האם הם חוו איומים, וכיצד, לדעתם, ניתן להתמודד עם הבעיה.

הפעילות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.

ב. משך הזמן למילוי הדפים ודיון בכיתה: 45 דקות.

ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים:

1. בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה בדברים שכתבו (האם איימו עליכם? איך איימו עליכם? כיצד הרגשתם?).

2. התייחסו למידע שעלה מן הדברים שנאמרו/נכתבו:

    א. האם יש תופעה חוזרת של איומים אצל תלמידים רבים?

    ב. האם עלו מקרים שמחייבים לשתף גורם נוסף: מורים, יועצים, מנהלים, הורים?

    ג. מה דעתכם: האם אִיוּם הוא באמת אָיוֹם?

    ד. האם אִיוּמִים הם צורת תקשורת רצויה? מדוע?

    ה. כיצד ניתן למנוע את תופעת האיומים?

     ו. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:

  • היכולת להקשיב, להאזין, להיות סובלניים, להבין – כל אלה הם תנאי הכרחי לשיחה טובה.
  • גם ההשתתפות בשיחה חשובה – לפיתוח רעיונות, להבעת תחושות ודעות ותגובות במילים.
  • הדיון והשיחה מתקיימים ב"תורות". חשוב לחכות בתור, לא להאריך מדי בדיבור ולא לקצר מדי.

   (על פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח , עמודים 166-1672004)

מידע נוסף למורים

קראו גם הרחבה בהישגים הנדרשים בחינוך הלשוני.

הישגים נדרשים

נקודות לבירור אישי, דיון במליאה

הישג נדרש 1: האזנה ודיבור למטרות שונות

מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד, תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה – על-פי דרישות המטלה

במלוא מובן המילה

הישג נדרש 2: כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים

כתיבת רשמים בעקבות אירוע

הישג נדרש 3: הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית

שימוש באוצר מלים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה.

הישג נדרש 8: הכרה והבנה של המערכת הלשונית – מבנים, תופעות ותהליכים

הכרת העיקרון של תצורת מלים בעברית, המתבססת על אותיות השורש, למטרות הבנת הנקרא, חיפוש במילון וכתיב נכון

דיון בכיתה הישג נדרש 1: האזנה ודיבור למטרות שונות

א. בהשתתפות בשיחה ובדיון יש:

1. הקשבה לדברי אחרים ותגובה הולמת

2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם

ב. הצגת רעיונות (בשיחה או בדיון) תוך התאמת תוכן הדברים וצורתם לנושא, לנמענים ולנסיבות באמצעות:

    – דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה

    – בחירת משלב מתאים

ג. מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד, תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה – על פי דרישות המטלה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן