מערך שיעור
האם אנו מיישמים את הכתוב במגילת העצמאות?
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

יום העצמאות והעיסוק במגילת העצמאות הם הזדמנות לעסוק ביחס של כבוד ושל שוויון כלפי העולים החדשים. הפעילות מיועדת לכיתות ד'-ו'.

רקע

יחס של כבוד ושל שוויון לתרבויות השונות בבית-הספר ומניעת תופעות, כגון: גזענות, דעות קדומות ואף אלימות, הם ערכים חשובים בחברה מרובת תרבויות כשלנו. יום העצמאות והעיסוק במגילת העצמאות הם הזדמנות לעסוק ביחס של כבוד ושל שוויון כלפי העולים החדשים.

מטרות

א. חינוך חברתי – בחינת המושג עצמאות והמושג שוויון זכויות, אשר מדינת ישראל מושתת עליהם כמדינה דמוקרטית
ב. מעגל השנה – היכרות עם הערך עצמאות ועם הערך שוויון זכויות בהיבט הלאומי, הקשר שלהם ליום העצמאות והיישום שלהם בחיי היום-יום של התלמידים

הנחיות

אחד הערכים שמגילת העצמאות מושתת עליהם, הוא שוויון, כלומר: העדר אפליה בין בני-האדם, מעמד זהה לזה של אחרים, תנאים זהים לכול, זכויות זהות לכול וכן גם חובות.
– הקשיבו בכיתה להכרזת העצמאות.
(בדף האינטרנט שייפתח, לחצו על כפתורי ההשמעה, שנמצאים למעלה מימין.)

בפעילות זאת הבאנו את סיפורה של הילדה טספצ'ן, אשר עלתה מאתיופיה לישראל עם משפחתה. הסיפור עוסק בהתמודדות של הילדה עם חבריה לכיתה ובקליטתה, וכן במתח שנוצר בין הנלמד בכיתה בשיעור מולדת לבין ההתנהגות כלפיה כעולה החדשה.

השאלות והדיון המלווים את הסיפור יעזרו לתלמידים להבין את הנושא בדרך אישית ואת הערכים של מגילת העצמאות.

הערה: הסיפור מעלה בעיה רגישה של עולים מאתיופיה. יש לשקול בהתאם לאוכלוסיית התלמידים האם הסיפור עלול לפגוע בתלמידים אתיופים או עולים לחדשים. במידה שכן – ניתן לעסוק בנושא ללא הסיפור עצמו.
הערה: בפעילות נדרשים התלמידים להעלות קשיים של עולים. ניתן להנחות אותם במידת הצורך לגבי הקשיים השונים: קשיים בהבנת העברית, קשיים בלימודים, אי הבנה של נורמות חברתיות, געגוע לארץ המוצא, לחברים, למשפחה, קשיים כלכליים בבית כי ההורים לא מצאו עבודה ועוד.

הפעילות

א. חלקו את הדפים לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים ולדיון בכיתה: 45 דקות.
ג. בקשו מהתלמידים להציג את מה שכתבו לטספצ'ן.
ד. דונו עם התלמידים בשאלות הבאות:
1. איך אנחנו מתייחסים בכיתה שלנו לעולים חדשים מארצות שונות?
2. מה ניתן לעשות כדי לקרב אלינו את העולים החדשים, וכדי להקל עליהם?

לחצו להמשך קריאה
הקטן