פעילות מתוקשבת
היסח הדעת – פעילות לשבוע הבטיחות בדרכים
רוני גבריאלי וצוות חינוך חברתי, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת העוסקת בהיסח הדעת של הולכי הרגל בדרכים.

רקע

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מציינת מדי שנה את השבוע הלאומי לבטיחות בדרכים, שמטרתו העלאת המודעות לנושא הבטיחות בדרכים, וחיזוק הצורך בלקיחת אחריות אישית במאבק בתאונות הדרכים. במהלך השבוע הזה מתקיים יום הבטיחות בדרכים המצוין בפעילויות שונות בבתי הספר ובמוסדות החינוך.

בשנת הלימודים התשע"ט שבוע הבטיחות הלאומי התקיים בין התאריכים כ"ו בחשוון עד א' בכסלו (4-9/11/2018) ועסק בנושא של היסח הדעת.

מעשה שנעשה בהיסח הדעת הוא מעשה שנעשה בחוסר ריכוז או בחוסר תשומת לב, כלאחר יד. היסח הדעת יכול לגרום לתוצאות לא נעימות במגוון תחומים, ולכן עלינו להקפיד להיות מרוכזים וממוקדים ולשים לב לכל הפרטים, כך במהלך שיעור בכיתה, בפעילות של חוג או באירוע חברתי, ולמעשה בכל התחומים בחיינו.

בכביש, היסח הדעת יכול להיות מסוכן ביותר, וכהולכי רגל עלינו להיות מרוכזים בתנועת הדרך, במכוניות, ברמזורים ובתמרורים על מנת להתנהל באופן בטוח ולא להיפגע.

מטרות

  • התלמידים יכירו וידונו בחשיבות של מיקוד וריכוז בחיי היום-יום.
  • התלמידים יבינו מה עלול לקרות כתוצאה מחוסר ריכוז וידונו במושג "היסח הדעת".
  • התלמידים יבינו כי בכוחם לשלוט בהתנהגות שלהם בכל מקום וכמובן גם בדרכים (ובכביש).

הנחיות

עמוד 1 – פתיח

עמוד 2 – מתי צריך להתרכז?
בחיים אנו צריכים להיות מרוכזים ומממוקדים במגוון פעילויות.
התלמידים יתבקשו לסמן על גבי הרצף את רמת הריכוז הנדרשת לדעתכם בכל אחת מהפעילויות הבאות:
– הקשבה בשיעור
– הכנת שיעורי בית
– צפייה בסרט
– אכילה
– רביצה בחוף הים
– מפגש עם חברים

קיימו דיון קצר על ההבדלים בין הפעילויות השונות וגם על השונוּת בין התלמידים. יש פעילויות שמצריכות ריכוז רב מכולם ויש פעילויות שפחות.
דונו בתוצאות שעשויות להיגרם כתוצאה מחוסר ריכוז בכל אחת מהדוגמאות המוצעות.

עמוד 3 – מה אנחנו עשויים לאבד כתוצאה מחוסר ריכוז?
לאחר קריאת הסיפור הקצר, התלמידים יביעו את דעתם לגבי ההתנהלות של ניר וגל במפגש שתואר.
לאחר מכן יתבקשו לתאר מה קרה להם בעבר כתוצאה מחוסר ריכוז.

עמוד 4 – מה אנחנו עשויים לאבד כתוצאה מחוסר ריכוז?
ראינו שחוסר ריכוז יכול להוביל לתוצאות לא נעימות ולהרגשה רעה.
כשזה מגיע להתנהלות בדרכים, התוצאות יכולות להיות חמורות הרבה יותר.
התלמידים יצפו בקליפ של הזמר לי בירן: "בדרכים מי ששולט זה אני".
התלמידים יתייחסו למסר העולה מן השיר, ולשליטה העצמית הנדרשת כהולכי רגל בדרכים.

עמוד 5 – סיכום
התלמידים יישאלו ויסבירו האם הם מסכימים עם המשפט:
היסח הדעת הוא האויב מספר אחת בכביש.
לאחר מכן יתבקשו לציין מה לקחו מן הפעילות.

לחצו להמשך קריאה
הקטן