אקטואליה
זה אקטואלי: המאמן דיוויד בלאט לוקח אחריות על ההפסד
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

ידיעה המזמנת דיון בשאלה- האם מאמן צריך לקחת אחריות על כישלון שחקניו?

רקע

דיוויד בלאט, המאמן של קבוצת הכדורסל קליבלנד קאבלירס בליגת ה-NBA, התייחס לתבוסת הקבוצה בתחילת השבוע ואמר: "יש הרבה דברים שונים שמאמן יכול לעשות, אבל אני לא הצלחתי באף אחד מהם הלילה". בלאט מודע לקשיים של הקבוצה הנובעים מאובדן כמה משחקני המפתח שלה, אך חוזר ואומר "אלו לא תירוצים. לא נלחמנו מספיק כדי להתמודד עם הקשיים שיש לנו כרגע. מעבר לכך, אנחנו צריכים לשחק טוב יותר".

(מבוסס על ידיעה ב-YNET ספורט, 29.12.14)

הפעילות

האם מאמן צריך לקחת אחריות על כישלון שחקניו?

מצד אחד: כן, משום שתפקיד המאמן הוא להוביל ולהנהיג את הקבוצה, ולכן כששחקנים כושלים במשחק סימן שהוא לא ביצע את תפקידו כראוי.

מצד שני: לא, משום שגם אם המאמן יבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר, לשחקנים יש אחריות על הביצועים שלהם במהלך המשחק.

נקודות לבירור אישי:
עם איזו טענה אתם מזדהים יותר מבין שתי הטענות? מדוע?
במקרה הזה הקבוצה מתמודדת עם קשיים אמיתיים כגון אובדן שחקני מפתח. האם לדעתכם מצב כזה אמור להשפיע על מידת האחריות של המאמן? הסבירו מדוע.
האם יכולה להיות אחריות חד-צדדית, רק לשחקנים או רק למאמן? הסבירו.
אם המצב היה הפוך והקבוצה הייתה מנצחת ניצחון מוחץ, מי היה קוצר את השבחים (המאמן, השחקן שקלע הכי הרבה או גם וגם)?
נסו להיזכר במצב שבו הייתם חלק מקבוצה שהשתתפה בתחרות (תחרות ספורטיבית, תחרות גיוס כספים או כל תחרות קבוצתית אחרת). במי תליתם את הכישלון או את ההצלחה? מדוע?

תיאור אירוע

יזמים צעירים הוא פרויקט שבו קבוצות בני נוער ממציאות ומפתחות מוצר חדש עם ליווי מקצועי. בכל שנה מתקיימת תחרות אזורית בין הקבוצות, ולאחר מכן תחרות ארצית בין הקבוצות המובילות מכל יישוב.
בתחרות האזורית שהתקיימה בתל אביב הגיעו לשלב הסיום קבוצות "קדימה" ו"הידד". קבוצת "קדימה" פיתחה את המשחק "חכמולוג" המיועד להרחבת תחומי דעת, והמנחה שלה הוא יובל – סטודנט לכלכלה בן 24. קבוצת "הידד" פיתחה את "סבוניאדה", ערכה להכנת סבון אקולוגי מחומרים טבעיים בלבד, והמנחה שלה היא שירן – סטודנטית לניהול בת 25.
קבוצת "הידד" ניצחה ברוב קולות עם ערכת "סבוניאדה" והיא עולה לתחרות הארצית. יובל, המנחה של קבוצת "קדימה" התראיין למקומון תל אביבי וסיפר שלו עצמו דווקא היו רעיונות מוצלחים יותר ממשחק ה"חכמולוג" שחברי הקבוצה בחרו בסוף לפתח, והוא מאמין שאם היו מקשיבים לו הם היו מנצחים, אבל הוא עשה כמיטב יכולתו להוביל את הקבוצה לניצחון עם המוצר שבחרו ומרגיש שלם עם עצמו. רעות, אחת החברות ב"קדימה", התקוממה למשמע דבריו כי הרגישה שיובל מסיר מעצמו אחריות לכישלון.

שאלות לדיון
מה דעתכם על טענתה של רעות?
מי לדעתכם צריך לקחת אחריות על ההפסד של קבוצת "קדימה"?
מה עמדתכם בנוגע לדבריו של יובל כי לו היו רעיונות מוצלחים יותר שאיתם ניתן היה לנצח?
האם אפשר להוכיח בוודאות שהרעיונות של יובל היו מביאים לניצחון? מדוע?

פעילות הרחבה

שאלו את התלמידים: על מי מוטלת האחריות לכישלון בכל אחד מהמקרים הבאים?
– כשראש הממשלה מטיל את האחריות על המצב הכלכלי הקשה על שר האוצר.
– כשתלמיד נכשל במתמטיקה וטוען שהמורה לא היה מספיק ברור בכיתה.
– כשקבוצת כדורעף בבית הספר נוחלת הפסד מוחץ לקבוצה היריבה.
– כשאירוע סוף שנה בתיכון מקבל ביקורות שליליות.
שאלו את התלמידים: האם יש הבדל בין המצבים המתוארים, אם כן, מהו?
כיצד המצבים השונים משפיעים על תפיסת האחריות לכישלון?

פעילות הרחבה בקבוצות קטנות

חלקו את הכיתה לקבוצות ובקשו מהן לנסח את המשמעות של לקיחת אחריות.
כשמנהל של חברה לוקח אחריות על כישלון או כשמאמן לוקח אחריות על הפסד של קבוצה, איך זה יכול להתבטא?
כנסו את התלמידים חזרה למליאה ובקשו מהם לשמוע מגוון דוגמאות של לקיחת אחריות [למורה: הודעה בכישלון, נקיטת פעולות לתיקון המצב (תכנית פעולה, בקשת משוב, הזרמת כספים אישיים וכו'), התפטרות].

 

 

מנכ"ל בני יהודה לוקח אחריות על כישלון הקבוצה

המאמן דרור אלמלם של קבוצת מכבי שדרות לוקח אחריות על התבוסה ומתפטר

קלינגר מאמן הפועל חיפה מתנער מאחריות: "אולי הבעיה בכם?"

לָקַחַת אחריות (שמואל א פרק טו, ב–כ) 

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן