הפעילות
שאלות לדיון:
1. האם שמעתם על המיזם 'זיקוקים שקטים'? מה דעתכם עליו?
2. האם הכרתם את הרגישות של הקבוצות השונות באוכלוסייה לקולם של הזיקוקים?
למורה: אם יש זמן לעסוק בכך, מומלץ להעשיר את הידע של התלמידים בנוגע לקשיים של הקבוצות השונות:
* הלומי קרב – הלם קרב, הידוע גם בשמו "תגובת קרב", הוא תגובה לפוסט טראומה של חייל לאירוע שהתרחש בזמן פעילות מבצעית-מלחמתית. כ-10%–15% מכלל הנפגעים במלחמה הם נפגעי הלם קרב. בישראל חיים כ-4,000 נפגעים כאלה. קולות הפיצוצים מחזירים אותם לזירת האירוע הקשה. (למשל, הם נזכרים בקרב שבו השתתפו.)
* ילדים עם רגישויות גבוהות לסביבה – אפשר להזכיר ילדים מיישובי עוטף עזה שחווים לאורך השנה פגיעה בביטחונם האישי בעקבות אזעקות, וכן ילדים על הרצף האוטיסטי, שלעיתים מתקשים להתמודד עם רעשים חזקים.
3. מהם לדעתכם היתרונות והחסרונות של המעבר לזיקוקים שקטים?
4. אילו הייתם ראש או ראשת עיר, מה הייתם בוחרים לעשות? הסבירו.
5. ראש המועצה המקומית אלקנה, אסף מינצר, החליט השנה לא להפעיל זיקוקים כלל. באמצעות השתיקה הרועמת של היעדר הזיקוקים הוא מקווה להשמיע את קול זעקתם של הלומי הקרב. במכתב שבו פנה אל התושבים, כתב כך: "מי ייתן ושתיקה זו תתרום את תרומתה הצנועה לכך שקולם וסבלם יישמע…". כתחליף לזיקוקים, ראש המועצה הבטיח לחלק לילדים פרסים. מה דעתכם על החלטתו?
המלצה לפעילות להרחבה:
- הציעו לתלמידים לבחור מאחת מהאפשרויות, על פי החלטת הרשות במקום יישובם.
- כתבו מכתב לראש/ת העיר שלכם והציעו לו או לה לבחור בזיקוקים שקטים בחגיגות יום העצמאות של השנים הבאות.
- כתבו מכתב לראש/ת העיר שלכם וכתבו מה דעתכם על ההחלטה שהתקבלה לעבור לזיקוקים שקטים בחגיגות יום העצמאות הקרוב.
- הציעו לתלמידים לפרסם ברחבי בית הספר את המיזם 'זיקוקים שקטים' באמצעים שונים: פרסומות, שילוט, סרטון ועוד…
פעילות להרחבה:
איך נהפוך את המדינה שלנו למקום טוב יותר?