אקטואליה
זה אקטואלי: מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

דיון כיתתי בעקבות המחאה האלימה שהתקיימה בכיכר רבין, על רקע אפליה נגד יוצאי אתיופיה.

רקע

אלפי מפגינים יוצאי העדה האתיופית הגיעו ביום ראשון, 3.5.15, לכיכר רבין, במחאה שהוצתה בעקבות אלימות שוטר כלפי חייל יוצא אתיופיה ללא כל סיבה נראית לעין. האירוע הזה מבטא לטענת בני העדה את היחס המפלה שממנו הם סובלים באופן קבוע.
במהלך ההפגנה התלהטו הרוחות, וכמה מפגינים יידו אבנים, השליכו בקבוקים והשחיתו רכוש. השוטרים פינו את המוחים באמצעות גז פלפל.

(מבוסס על הידיעות ב-YNET 04.05.2015וב-NRG 21.08.2012).

הפעילות

  1. בני העדה האתיופית טוענים שהם סובלים מלעג ומהערות פוגעניות, ושבני נוער הופכים לחשודים מיידיים בגלל היותם אתיופים. איך לדעתכם זה גורם להם להרגיש?
  2. האם אתם יודעים מה הפירוש של המילה גזענות?
    (למורה: גישה או התנהגות המפלה בין אדם לאדם או בין קבוצה חברתית אחת לרעותה על רקע של הבדלי דת, מין, מוצא, עדתיות וכדומה).
  3. למה אנשים נוהגים בגזענות?*
  4. האם נתקלתם בגזענות בכל צורה שהיא? אם כן, איפה וכלפי מי? מה חשבתם ומה הרגשתם כלפי זה?
  5. למה חשוב להילחם בגזענות?
  6. אחד המפגינים אמר: "אנחנו האנשים השקופים… מתייחסים אלינו כגזע נחות". למה לדעתכם הוא מתכוון בדבריו? למה הכוונה ב'אנשים שקופים'?
  7. חלק מהמפגינים נהגו באלימות פיזית כלפי השוטרים: יידו אבנים, השליכו בקבוקים לעבר השוטרים, ואחרים אף ירקו לעברם. מה דעתכם על התנהגות זו? האם יש לה מקום בנסיבות של ההפגנה?
    (למורה: יש שיגידו שרק בכוח אפשר להגיב על כוח או שרק התנהגות קיצונית תביא להד תקשורתי שייצור שינוי. לעומת זאת, יש שיגידו שבכל מקרה אין לנהוג באלימות, יהיו הנסיבות אשר יהיו, ודווקא נקיטת אלימות מסיטה את הפוקוס ממטרת ההפגנה שהיא מטרה ראויה).
  8. איך לדעתכם יכלו המפגינים להעביר את המסר שלהם למנהיגות בלי להיגרר לאלימות פיזית?

הערה: העיסוק בנושא גזענות, בפרט אם בכיתה משולבים תלמידים ממוצא אתיופי, הוא רגיש ונפיץ.

* לאנשים קל יותר להתנהל בעולם שבו עושים הכללות כמו "ממושקפים הם חכמים", "בלונדיניות הן טיפשות" וכדומה. הנטייה להכללות עוזרת לאנשים לא להשקיע יותר מדי מאמץ בכל פעם כדי להכיר אדם לגופו. אם אני פוגש ממושקף, יותר קל להניח שהוא חכם ולהתייחס אליו ככזה מאשר ללמוד להכיר אותו ולגלות מיהו. לאנשים קשה עם חוסר ודאות ולכן הם מעוניינים לקטלג אנשים אחרים מהר ככל האפשר. אנשים יכולים לנהוג בגזענות כשהם רואים את עצמם שייכים לקבוצה יותר "שווה" כביכול מקבוצה אחרת, כמו גברים לעומת נשים או לבנים לעומת שחורים. כשאנו רואים את עצמנו שייכים לקבוצה שווה יותר, אנחנו בעמדת כוח ומרשים לעצמנו להתנהג כלפי אנשים מהקבוצה ה"שווה פחות" בצורה שלילית. למשל: כינויי גנאי (כמו "כושון"), אלימות פיזית ועוד.

הקדמה:

חשוב לתת מקום להבעת דעות ועמדות, אך לא לאפשר שום התבטאות גזענית בכיתה (קראו עוד להרחבה בנושא והיעזרובסרטונים להתמודדות עם אמירות גזעניות).

אם יושבים תלמידים אתיופים בכיתה, חשוב לתת מקום לחוויה שלהם אם הם רוצים לספר. אין לדרוש מהם לשתף, אלא להזמין אותם ממקום מכבד ומעצים לשתף מחוויותיהם האישיות והתחושות שליוו אותם.

דוגמאות להתבטאויות גזענות כלפי יוצאי העדה האתיופית:
קראו יחד עם התלמידים את הדוגמאות להתבטאויות הגזעניות מהתקשורת כלפי יוצאי אתיופיה. שאלו את התלמידים:
מה דעתכם על דוגמאות אלו?
כיצד הייתם מרגישים במקומו של האדם שכלפיו הופנתה ההתבטאות?
מה אנחנו מפסידים כשאנחנו נוהגים בגזענות כלפי אנשים בגלל צבע עורם? (למורה: למשל מפסידים את ההזדמנות להכיר תרבות שונה משלנו, אנשים שחלקם יכולים להיות טובים ומדהימים וחברים לחיים, את האפשרות להיות אנשים טובים והוגנים)

רוני מיילי לטהוניה רובל ב"האח הגדול": "את בושה לעדה שלך, את סודנית, לא רואים את הפרצוף השחור שלך". 09 במאי 2013

מוקט פנטה, חייל מג"ב לשעבר, הגיע לתכנית "הבוקר של קשת" וסיפר איך קיבל סטירות משוטר שלא האמין לו שהסמרטפון שלו לא גנוב. 03 במאי 2015

פקידת סעד: "הסבתא אתיופית פרימיטיבית" 06 בינואר 2014

יולדת סירבה לקבל טיפול ממיילדת אתיופית. הזוג קרא אל המיילדת: "אנחנו לא מוכנים שהשחורה הזאת תיילד אותה". 19 ביוני 2014

פעילות להרחבה בקבוצות:
תכננו קמפיין למניעת גזענות. תוכלו להיעזר בסרטוני יוטיוב, בתמונות שתמצאו ברשת, בהתבטאויות לא ראויות שדווחו בתקשורת ובערכים החברתיים שאליהם אנחנו שואפים.
הציגו את הקמפיין בכיתה, ובחרו ברוב קולות את הקמפיין המשפיע והאיכותי ביותר לטעמכם.

לסיכום שאלו את התלמידים: מה התחדש לכם בעקבות הפעילות היום? האם בעקבות הפעילות תשנו משהו בדרך שבה אתם חושבים או מתנהגים לעומת איך שחשבתם והתנהגתם בעבר? שתפו את הכיתה.

 

 

להרחבה:

זרה בתוכנו

זה אקטואלי: ילדה ממוצא אתיופי תבעה נהג שכינה אותה קוֹפה. על גזענות וסובלנות

מילים כואבות כסכין

היום הבינלאומי לביעור האפליה הגזעית

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן