מערך שיעור
יום השואה הבינלאומי
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

ב- 27 לינואר מציינים את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה לזכר היהודים שנִספו בשואה במהלך מלחמת העולם השנייה. גם במדינת ישראל מציינים יום זה, בין היתר בטקס הוקרה לחסידי אומות עולם. הפעילות עוסקת בחסידי אומות העולם – אנשים שאינם יהודים ובמהלך השואה הצילו יהודים תוך סיכון עצמי.

רקע

ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה מציינים את זכר היהודים שנספו בשואה. היום הזה מצוין בעולם בכל שנה ב-27 בינואר. תאריך זה נבחר משום שבו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ על ידי הצבא האדום (הצבא הרוסי). במדינות אחדות, כגון גרמניה ובריטניה, ציינו את היום הזה כיום הזיכרון לשואה עוד לפני החלטת האו"ם בשנת 2005 שקבעה אותו כיום הזיכרון הבינלאומי לשואה.
במסגרת יום זה מתבקשות המדינות החברות באו"ם לפתח תכניות לימוד בתחום זיכרון השואה ולדחות כל ניסיון להכחשת השואה, ומתבקשות לשמר ולהנציח את אתרי מחנות הריכוז וההשמדה, ולגנות תופעות של שנאת זרים ואלימות על רקע מוצא אתני או אמונה דתית.
יום הזיכרון הבינלאומי לשואה מצוין גם בישראל. נציגי ממשלת ישראל, שגרירים ודיפלומטים המכהנים בישראל מבקרים ב"יד ושם" ומניחים שם זרי פרחים. במקומות שונים בארץ אף נערכים טקסים לציון היום, בהם טקס הוקרה לחסידי אומות העולם .
(לפי אתר "ויקיפדיה")

מטרות

א. חינוך חברתי – עיסוק בתכנים חברתיים ובמסרים ערכיים הקשורים לסיוע לזולת ועזרה לנזקקים.

ב. מעגל השנה – ציון יום השואה הבינלאומי ב-27 בינואר.

הנחיות

בפעילות זו נעסוק בחסידי אומות העולם – אנשים שאינם יהודים ובמהלך השואה הצילו יהודים תוך סיכון עצמי.

חלק א'
קראו לתלמידים את הדברים האלה מתוך המשנה במסכת סנהדרין, פרק ד, משנה ה:
"כל המציל נפש אחת – כאילו הציל עולם ומלואו".

שאלו את התלמידים:

– מה דעתכם על אמירה זו?
– למה לדעתכם התכוונו הכותבים?
– האם אַתֶם מסכימים אִתָם?

חלק ב'
חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
משך הזמן למילוי הדפים: 30 דקות.

חלק ג'
בסיום מילוי דפי העבודה שאלו את התלמידים:

– האם למדתם משהו חדש בפעילות היום?
– מה דעתכם על הענקת תואר "חסידי אומות עולם"? האם לדעתכם זה דבר חשוב? מדוע?

בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם לשאלות 5-4 בדף העבודה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן