מערך שיעור
לא לאלימות
צוות חינוך חברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בפעילות זאת התלמידים יתמודדו עם ארבע דילמות העוסקות בדרך הנכונה להתמודד עם אלימות.

רקע

האלימות הגואה בחברה ובבתי הספר מעלה שאלות ודילמות רבות. התלמידים יתמודדו עם ארבע דילמות העוסקות בדרך הנכונה להתמודד עם אלימות:

1. אם נתקלנו בסכסוך אלים, האם עלינו להתערב?
2. האם יש לערב את המשטרה במקרי אלימות המתרחשים בבית-הספר?
3. יש מקרי אלימות שמוצדק להגיב עליהם באלימות?
4. האם יש להרחיק תלמידים אלימים מבית-הספר?

מטרות

לבחון את האפשרויות השונות להתמודדות עם אלימות.

הנחיות

בפעילות זאת ארבע דילמות:

דילמה ראשונה: אם נתקלנו בסכסוך אלים, האם עלינו להתערב?
אירוע:
בשיעור היה נדמה לרועי שעידן לועג לו. בהפסקה הוא תפס את עידן בפינה מרוחקת בחצר והכה אותו מכות נמרצות, עד שנזקק לתפרים בראשו. לאירוע הקשה הזה הייתה עדה מירב, שהיא ידידה טובה של רועי. מירב יודעת שעידן, שאיננו תלמיד מקובל, לא יעז להתלונן נגד רועי, שהוא אחד המקובלים בכיתה.

– כיצד, לדעתכם, על מירב לנהוג?

דילמה שנייה: האם יש לערב את המשטרה במקרי אלימות המתרחשים בבית-הספר?
תרגיל (בקבוצות):

  1. חלקו את הכיתה לקבוצות בנות 6-9 תלמידים. כל קבוצה היא ועדה מיוחדת המורכבת מ"נציגי הורים", "מורים" ו"תלמידים" ותפקידה להכריע בשאלה: האם לערב את המשטרה באירועים המובאים בפניה?
  2. ה"וועדות" יציגו למליאה את החלטותיהן.
  3. בקשו מהתלמידים להציע פתרונות חלופיים לאירועים שהועדות החליטו שלא לערב בהם את המשטרה.

האירועים:

1. שני תלמידים השחיתו בכוונה ציוד יקר באולם הספורט.
2. תלמידה שלחה מכתבי איום לתלמידה אחרת.
3. תלמידים ניפצו את הפנסים ברכבה של מורתם, בתגובה על ציון נמוך שקיבלו במבחן.
4. תלמיד איים על תלמיד אחר שידקור אותו עם יעז להתלונן נגדו.
5. תלמיד סחט כספים מתלמיד אחר.
6. תלמידים הטרידו מינית תלמידה מכיתה מקבילה.

דילמה שלישית: האם יש מקרי אלימות שמוצדק להגיב עליהם באלימות?
משחק תפקידים:
כבר תקופה ארוכה חבורה של נערים בוגרים מתעללת ביותם, הצעיר מהם בשנתיים. בדרכו לבית-הספר הם מציקים לו, מאיימים עליו באיומים שונים, ולאחרונה הם אף היכו אותו ושברו את אופניו. יותם התאפק זמן רב, אבל עתה החליט לספר על ההתעללות לבני משפחתו. הוריו של יותם רוצים לפנות למנהלת בית-הספר ולדרוש את התערבותה. לעומתם, אחיו של יותם, המבוגר ממנו במספר שנים, טוען כי ההצקות ייפסקו רק אם הוא יתערב ויחטיף להם מכות שילמדו אותם לקח!

– בקשו מארבעה תלמידים להציג את השיחה בין יותם אחיו והוריהם.

– דונו בקצרה בנושא בעזרת השאלות הבאות:

1. האם יש מקרי אלימות שמוצדק, לדעתכם, להגיב עליהם באלימות?
2. האם, לדעתכם, יש לערב בני משפחה או חברים בסכסוך בין בני-נוער?
3. אם כן, כיצד לדעתכם, עליהם להתערב?

דילמה רביעית: האם יש להרחיק תלמידים אלימים מבית-הספר?
התרסה:
הרחקת תלמיד מבית-הספר רק מגבירה את האלימות ברחובות! האמנם?

הגדרה:
הגדירו את אמת-המידה להרחקת תלמידים מבית-הספר למספר ימים.
בדיקה:
על-פי הגדרתכם, באילו מן המקרים שהובאו בהפעלה בנושא: פנייה למשטרה, יש להרחיק תלמידים מבית-ספר?

לחצו להמשך קריאה
הקטן