מערך שיעור
ללא חסרונות – משל מאת לה פונטיין
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מלווה למשל "ללא חסרונות" שכתב לה פונטיין. הפעילות עוסקת בקבלת החסרונות שלנו ושל אחרים כדי לאפשר לנו לשפר את היחסים בינינו.

רקע

מידע על לה פונטיין, כותב המְשלים
ז'אן דה לה פונטיין נולד בשנת 1621 בעיר שאטו-תיירי שבצרפת. הוריו רצו שיהיה כומר, אך הוא לא היה מעוניין בזאת, ולמד משפטים.
אביו היה אחראי באזורו על תחום המים והיערות מטעם מלך צרפת. לאחר מותו ירש ממנו בנו את משרתו. במסגרת תפקידו הרבה לה פונטיין לבלות בטבע והושפע מן האווירה במקום – היערות ובעלי-החים יופיעו אחר כך ביצירתו.
בעקבות קשריו עם דוכסית הוא הוזמן אל ארמונה בפריז, ושם כתב את ספריו הראשונים: הַמְשָׁלִים. ספריו פרסמו אותו בכל רחבי צרפת, והוא נחשב אחד מגדולי כותבי המשלים בצרפת ובעולם. לה פונטיין נפטר בפריז בשנת 1695.
לה פונטיין כתב משלים רבים, שגיבוריהם הם בעלי-החיים. הוא שם בפיהם של בעלי-החיים סיפורים, שמטרתם לחנך וללמד את בני האדם באמצעות מוסר ההשכל הנלמד מהם.
לה פונטיין כתב את המשלים המפורסמים: הצרצר והנמלההשועל והעורבהשועל והענביםהשועל והחסידה ועוד רבים אחרים.

המידע הלשוני מבוסס על ספר הלימוד סימנים בדרך – הבנה הבעה ולשון: חוברת 4 , שרה ליפקין, המרכז לטכנולוגיה חינוכית

מטרות

1. לכל אדם יש יתרונות וחסרונות.
2. עלינו לשפר את החסרונות שלנו ולא של אחרים.
3. קבלת החסרונות של אחרים תאפשר לנו לקבל אותם ולשפר את היחסים בינינו.

הנחיות

1. מהו משל? – הסבירו לתלמידים:
משל הוא סיפור קצרצר על בעלי-חיים, כגון: שועלים ועורבים, אבל גם על בני אדם. הם מלמדים אותנו דברים חכמים על עצמנו – לקח, מוסר השכל.
בשיעור זה נכיר את המשל ללא חסרונות, שכתב לה פונטיין.

2. מיהו לה פונטיין – ספרו עליו לתלמידים לפי המידע שברקע.

3. הקריאו את המשל.

ללא חסרונות – משל מאת לה פונטיין
יום בהיר אחד הזמין אליו האל את בעלי-החיים.
שאל אותם האל: "האם מישהו מכם אינו אוהב את המראה שלו? – אני יכול לשפר זאת".
קפץ הקוף ואמר: "אני מושלם! אני אוהב את עצמי ולא צריך תיקון! אבל אני מציע את הדוב, הוא ממש שמן".
נעלב הדוב ואמר: "אני שמן? אני מושלם! אני מציע שתסתכלו על הפיל הענק: האוזניים שלו ענקיות, העור שלו גס, והזנב שלו דק ומכוער".
כעס הפיל ואמר: "אני מושלם! תראו את הלווייתן: הוא שמן! במקומו הייתי עושה דיאטה…".
כך אמרו בעלי-החיים זה על זה. הם לא ראו שום חיסרון בעצמם אלא רק בזולתם.

*המשל מעובד

4. שאלו את התלמידים:
א. האם המשל עוסק בבעלי-חיים?
ב. מדוע, לדעתכם, בחר לה פונטיין לספר על בעלי-חיים ולא על בני אדם?
ג. אין אדם בלי חסרונות… – אילו תכונות נחשבות בעיניכם חסרונות?
ד. איך אנשים מגיבים, כשמעירים להם על חסרונות שלהם?
ה. האם אתם מכירים דרך טובה להעיר לחברים על חיסרון שלהם או על התנהגות שלהם מבלי שהם ייעלבו? אם כן – מהי הדרך?
ו. מהו הלקח שהמשל הזה מלמד את הקוראים?

5. המילה זולת – המשל מסתיים במשפט: "כך אמרו בעלי-החיים זה על זה. הם לא ראו שום חיסרון בעצמם אלא רק בזולתם".
המילה זולתם באה מן המילה זולת. פירוש המילה זולת הוא: "חוץ מ…, האחר".
א. למי התכוון המשל במילה זולתם?
ב. לפניכם ביטויים שיש בהם המילה זולת. הסבירו את הביטויים יחד עם התלמידים.
1. התחשבות בזולת
2. עזרה לזולת
3. לדון את עצמך קשה שבעתיים מלדון את הזולת.
4. אל תשפוט את הזולת עד שתהיה במצבו.
ג. התלמידים יבחרו ביטוי אחד, ויכתבו סיפור קצר שיכלול אותו.

6. סכמו את השיעור בהקראת סיפורים, שכתבו התלמידים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן