הנחיות
הפעילות מתאימה למפגש או לקבוצה של 6-5 ילדים.
אביזרים
מטה קסם
הספר "כאילו" מאת אורית ברגמן
פתיחה
הגננת: בפורים אנחנו יכולים להתחפש ולהפוך לכל מה שנרצה… טוטו הפיל ולה-לה הציפור משחקים ב"כאילו" ובכל פעם הופכים למשהו אחר. בואו נראה מה הם בוחרים להיות.
גוף הפעילות
הקראת הסיפור "כאילו" מאת אורית ברגמן
שאלות לדיון:
• למה לה-לה הציפור בחרה להפוך לנמרה? (כי טוטו הפך לאייל שרץ מהר ממנה)
• ומה קרה ביניהם? (הם התחרו בכל פעם מי מהיר, גדול או חזק יותר)
• למה טוטו הפיל בחר להפוך להיות מוכר גלידה? (כדי שיוכלו לשחק יחד, בשיתוף פעולה)
• מה דעתכם על טוטו הפיל?
• מה דעתכם על לה-לה הציפור?
• למי הייתם רוצים להפוך מתוך הסיפור? לָמָה?
• מתי אתם חושבים שטוטו ולה-לה הכי נהנו לשחק? (כשהם היו בתחרות או כששיחקו בשיתוף פעולה?)
הגננת: עכשיו אני רוצה לשחק איתכם משחק דימיוני שבו נשתף פעולה דרך התחפושות. כל אחד יקשיב למה החבר שלו רוצה להתחפש וינסה לחפש רעיון למה הוא יכול להתחפש כדי לעזור לחבר שלו. אנחנו רוצים לעזור לחברים שלנו ולשמח אותם.
יש לי מטה קסמים מיוחד שיכול להפוך אתכם לכל מה שתרצו! אבל רק בדמיון כמובן.. אז בואו נתחיל לדמיין….
למי יש רעיון מה הוא היה רוצה להיות…?
*רעיונות לדוגמה לגננת:
• אם את/ה ארנבת, אני רוצה להיות…. גזר! כדי שיהיה לך מה לאכול.
• אם את/ה ענן, אני רוצה להיות…. קשת! כדי שיהיו לך המון צבעים.
• אם את/ה כבאית, אני רוצה להיות…. סולם כבאים! כדי שתוכלי לטפס ולכבות את השריפה.
הגננת תצביע על ילד או ילדה במטה הקסמים.
הגננת תאמר: הפכת ל…. (!). אם את/ה… אני רוצה להיות….!
הגננת תזמין את אחד הילדים לעמוד עם מטה הקסמים ולהפוך את אחד הילדים היושבים למה שירצה.
הילד יבחר באחד הילדים ויאמר:
הפכת ל…. אם את/ה….. אני רוצה להיות…..
הגננת תסכם:
היו לכם רעיונות ממש נפלאים איך להתחפש בשיתוף פעולה. איך הרגשתם לשמח זה את זה?
רעיונות לפעילות המשך
• הקמת "דוכן גלידה" בפינה של משחק הדמיון בגן. הילדים יוכלו לקבל על עצמם תפקידים שונים (כמו מוכר-קונה; ילד-הורה) ויתנסו בחוויות של שיתוף, ויתור, עמידה בתור, דחיית סיפוקים.
• הגננת יכולה להכין כתרים שונים או מסכות בשיתוף עם הילדים לפי הרעיונות שעלו במהלך הפעילות, והילדים יוכלו לשחק יחד במשחקי דמיון.