מערך שיעור
ממלכת המרובעים / רונית רדליך
פיתוח ההפעלה: דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסיפור "ממלכת המרובעים" מזמן דיון בנושא החברתיים: קבלת האחר והיתרונות שיש לאחר, שאיננו מכירים עד שנכיר את האחר.

רקע

מידע על הסופרת

רונית רדליך, מחברת הספר, היא סופרת ומשוררת, שעסקה שנים רבות בחינוך מיוחד ובהדרכת קבוצות הורים. רונית רדליך הוכיחה את הרגישות שלה לשונה באופן אישי כאשר אימצה שלושה ילדים ממוצאים שונים: ברזיל, פרגוואי ואוקראינה.

מטרות

קבלת האחר והיתרונות שיש לאחר, שאיננו מכירים עד שנכיר את האחר.

הנחיות

1. התחילו את השיעור בקריאת הסיפור.

בממלכת המרובעים מולך המלך מרובע, ולו כתר מרובע, כיסא מרובע וארמון מרובע. הכול מרובע בממלכתו: האנשים, הרחובות, העצים, הפרחים ואפילו הגלגלים.
המלך אהב מאוד את ממלכתו, ושמר עליה מכל משמר.
כולם בממלכה היו נאמנים וישרים למלכם, והוא הרשה אך ורק למרובעים להיכנס אל הממלכה.
והנה באחד הימים פשטה שמועה שעגול חדר לממלכה.
"עגול! שומו שמים!" זעק המלך, וציוה להביא אליו את העגול במהרה.
לאחר ארבעה ימים עמד העגול מול המלך מתחנן על נפשו: "…בבקשה, תן לי לנסות. יש דברים רבים שאני יכול לעשות…"
לאחר ויכוח סוער הסכים המלך: "ניסיון בלבד, ארבעה ימים ולא יותר."
העגול קרא לכל חבריו להגיע אל הממלכה לעזרה.
ועד מהרה הבין המלך כמה משעממת הייתה עד כה ממלכתו המרובעת, ופתח את שערי הממלכה לידידיו החדשים. ומאז חברו העגולים לממלכת המרובעים, והם חיו באושר ובשלום עד עצם היום הזה.


ממלכת המרובעים / רונית רדליך
איורים: לנה בריל ובסקי
הוצאת אות ועוד, הוצאת ספרי ילדים, תל אביב, 2009

2. שאלו את התלמידים:
א. נאמר על המלך שהוא מרובע. מהי הכוונה?
ב. האם אתם מכירים את הביטוי "אדם מרובע"?
(אם לא הסבירו: "אדם מרובע" הוא אדם, שאינו מקבל שינויים בקלות.)
ג. איזה סוג של מנהיג הוא המלך המרובע? האם הוא מנהיג חיובי או שלילי?
ד. הציגו את דברי התלמידים בטבלה על הלוח, והם ינמקו מדוע הם חושבים כך.
ה. על המשולשים אמר המלך:
"משולשים? חלילה! הם דוקרים מדי, חסרי אישיות וצלע".
מה דעתכם על דברים אלה?
ו. אילו היו המשולשים בני אדם, האם נכון לומר על כולם שהם "חסרי אישיות"?
ז. מדוע, לדעתכם, אמר זאת המלך?
ח. כאשר נכנס העיגול אל הממלכה המרובעת, מה קרה בהתחלה?
ט. ומה קרה אחר כך?
י. אילו יתרונות יש לעיגול על פני הריבוע?
יא. אילו הייתם חיים בממלכה מסוימת, שהמלך שלה אוסר להכניס סוג מסוים של אנשים, מה הייתם עושים?
יב. האם יש לכם חבר או חברה, שיש להם תכונות שונות משלכם, ובכל זאת הם חברים שלכם?
יג. אם אין לכם חבר או חברה כאלה, אילו תכונות, שאין לכם, הייתם רוצים שיהיו להם?

3. התלמידים יבצעו את המטלות האלה:
א. יציירו קטע מתוך הסיפור שמצא חן בעיניהם.
ב. המחזת הסיפור:

  • חלקו את הכיתה לשתי קבוצות: עיגולים ומשולשים.
  • הכינו כתרים מנייר בגודל הראש של התלמידים.
  • התלמידים ידביקו עיגול או משולש – לפי הקבוצה שלהם.
  • התלמידים ימחיזו קטע מהסיפור.
  • עודדו אותם להמציא יתרונות נוספים (שאינם בסיפור) שיש לעיגולים ואין לריבועים.

קישורים:
בחנו את עצמכם – האם אתם אדם עגול או אדם מרובע? מאמר מאת יואב ברנזון, באתר האינטרנט מאמרים


לחצו להמשך קריאה
הקטן