פעילות מתוקשבת
מפרגנים לעצמנו ולאחרים
דינה ציונית, עינת שמחי ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בנושא פעילות מתוקשבת בנושא פרגון, גילוי רגשות ואהדה לעצמנו ולאחרים.

רקע

הפעילות מזמנת את המשתתפים לראות את הטוב שבעצמנו ובאחרים ולבטא זאת. במהלך הפעילות לומדים התלמידים מילות פרגון, להבדיל מאמירות שאינן פרגון, יצפו בסרטון ויענו על שאלות.

מהו פרגון?
פִרְגוּן הוא הערכה חיובית, אהבה, קבלה. לפרגן למישהו זה להעריך אותו, לראות את הטוב שיש בו, ולומר לו במילים או במעשים, שאנחנו שמחים בשבילו על הטוב שיש לו. בפרגון יש רצון טוב, משאלה שיהיה לאחרים טוב, שיצליחו, שייהנו מעצמם, שיעשו טוב לעצמם. הפרגון מעודד, מאמין באדם וביכולת שלו להצליח ולהיות מרוצה. פרגון יכול להיות גם פרגון עצמי – אדם מעריך את יכולותיו.

דוגמאות למשפטי פרגון: 
א. "אני שמחה שאת משחקת יפה עם חברייך! בוודאי גם מחר תשחקי אתם יפה."
ב. "אני מפרגן לך על כך שאתה קורא מצוין!"
ג. "את מציירת יפה מאוד! אני אשמח לראות אותך מציירת גם בהמשך השנה."

נסו להיזכר: איך הרגשתם כאשר פרגנו לכם? איך הרגשתם כאשר פרגנתם למישהו אחר?

תחושות אלה הביאו אתכם למשחק, והשתמשו בהן, כדי להמחיש לילדים איך מרגישים כאשר מפרגנים לזולת. ככל שתתחברו יותר למטרה של הפעילות, ותאמינו בה, הדבר יעבור אל הילדים בצורה אמיתית יותר ואותנטית.

דוגמה אישית 
האם תרצו להשתתף בפעילות בעצמכם? – אמנם אין זאת חובה, אך זה רצוי, כי כך תהיו מודל אישי לילדים ותתנו לגיטימציה לתכנים, שאולי הם יתביישו להעלות בעצמם. אם תחליטו לעשות זאת, חשוב שתחושו בנוח, כאשר תשתפו בתכנים האישיים שלכם, אך גם להציב גבולות לשאלות, אם תחששו מפני חשיפת יתר.

מטרות

1. הכרות עם מושגי פרגון.
2. התנסות בפרגון עצמי ולאחרים.

הנחיות

לפני הפעילות

שיחה עם התלמידים:
שאלו:
1. מה אתם יודעים על פִרְגוּן? מה המשמעות של המילה? מה זה לְפַרְגֵן?
2. איך הרגשתם, כאשר פִרְגְנוּ לכם, או כאשר אתם פִרְגַנְתֶם לאחרים?

שתפו את התלמידים בתחושות שחשתם, כאשר אתם פרגנתם למישהו, או כאשר מישהו פִרְגֵן לכם.

במהלך הפעילות

עמוד 1-
1. בקשו מהתלמידים לקרוא את ההגדרה של פרגון.
2. בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות לפרגון.

עמוד 2- התלמידים יגררו את המשפטים לטור המתאים על פי החלטתם- התלמידים יחליטו האם המשפט הוא משפט פרגון או לא.
התלמידים יעבדו עבודה אישית ועצמאית.

עמוד 3- התלמידים יענו על השאלות.
בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.
שימו לב לפרגן לתלמידים על השיתוף וציינו בפני התלמידים שזה מה שאתם עושים.

עמוד 4- התלמידים יצפו בסרטון ויענו על השאלות.
בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.

עמוד 5- התלמידים יענו על השאלה. בקשו מהתלמידים לשתף בתשובה לשאלה.

טיפים להעברת הפעילות והעמקת הדיון במהלך הפעילות:
1. השתמשו באירועים של 'כאן ועכשיו', שעולים במשחק, כהזדמנויות להעמקת השיח. כלומר, השתמשו בדברים שהילדים אומרים, בדוגמאות שלהם ובאווירה הכללית כדי להעמיק את הדיאלוג עמם וכדי להבהיר את המושג פרגון.
2. שימו לב: פרגון יכול להיות כללי ("איזה יופי") או ספציפי ("ענית על השאלה בצורה מעניינת ונעימה"). ככל שהפרגון ספציפי יותר, הילדים יוכלו ללמוד ממנו בצורה טובה יותר וליישם את התנהגות הזאת גם בעתיד.
3. קחו חלק במשימות, ותנו לילדים דוגמה אישית של השתתפות.

לאחר הפעילות

משימה משותפת:
חשבו יחד עם הילדים כיצד ניתן להעביר את נושא הפרגון בכיתה.
רעיונות: תיבת פרגון, משחק גמד-ענק של מחמאות, יצירת משחק ענק עבור כל הילדים בכיתה (כמו המשחק הזה)

לסיכום הפעילות

שאלו:
א. כיצד הרגשתם במהלך הפעילות היום? האם הרגשתם שונה מפעילויות אחרות?
ב. האם נודע לכם משהו חדש על מישהו מהחברים שלכם בקבוצה?
ג. האם שיתפתם אחרים במשהו אחד אישי וחדש על עצמכם?
ד. האם יש משהו, שאתם רוצים לשתף ולספר עכשיו על מה שאתם חושבים או מרגישים?

לחצו להמשך קריאה
הקטן