מערך שיעור
משהו אחר
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מלווה לספר "משהו אחר", סיפור פשוט ורגיש המעמיד במרכז את ערך החברות וקבלת השונה.

רקע

"משהו אחר" הוא יצור בלתי מזוהה החי בקרב בעלי חיים, אך מאופיין כיצור אנושי. הוא נראה שונה ובלתי מוגדר ולכן כשמו כן הוא- "משהו אחר".
" משהו אחר" שונה מחבריו בעיקר מראהו החיצוני. ואיך הוא יודע שהוא שונה? "כי כך אמרו לו כולם."
משהו אחר מנסה להיות כמו כולם . הוא מצייר כמו כולם, מצטרף לטיולים ולמשחקים כמו כולם. אך הם אומרים לו "מצטערים אתה לא משלנו, אתה לא כמונו. אתה משהו אחר".
ערב אחד מגיע "מישהו" ומתדפק על דלתו. "מישהו" הוא יצור מוקצן יותר ובלתי מזוהה. כשהוא מושיט את כפתו לשלום, אין זה ברור אם זהו טלף או סנפיר. ל"מישהו" ברור שהוא ו"משהו אחר" יכולים להיות חברים טובים , בגלל ששניהם אחרים. אך "משהו אחר" ממש לא בטוח ש"מישהו" כמוהו… עד לרגע שבו הוא מביט בעצמו במראה ומבין כי "מישהו" או "משהו אחר" או אפילו כל אחד אחר יכולים להיות חברים .

סיפור פשוט ורגיש המעמיד במרכז את ערך החברות וקבלת השונה.
האיורים יפיפיים ותומכים בטקסט , מדגישים את צורתו ואת בדידותו של משהו אחר כשונה מחבריו באמצעות משחק עם צבעים ומשחקי הצללה – אור וצל וכן, את יחסם המנוכר של חבריו בהדגשת האחד מול הקבוצה.

מטרות

  • קל מאוד לילדים בגיל הרך להזדהות עם הסיפור הזה. הסיפור מאפשר התייחסות לנושא השונה וה"אחר" באופן שאינו בגדר הטפה דידקטית, הילד הצעיר מסוגל להשליך את רגשותיו ולהזדהות עם הדמות בסיפור תוך התייחסות אל ה"אני " שלו ואל כישוריו החברתיים.
  • לכבד את השוני בין הילדים.
  • להשיג שוויון בין הילדים ובין המינים.
  • להעצים את הפרט: את תכונותיו, כישרונותיו והשונות שלו.

הנחיות

שאלות לדיון

* מיהו "משהו אחר"?
* למה קוראים לו כך?
* במה הוא שונה מאחרים?
* האם יש ילדים שמרגישים לפעמים כמו "משהו אחר"?
* באילו מקרים הרגשתם כמו "משהו אחר"? ספרו.
כדאי לדובב את הילדים שיספרו על מקרים ואירועים שלהם או של חברים.

המלצות נוספות

• אנדרסן, הנס כריסטיאן, הברווזון המכוער.
• מנור, אהוד, מעשה בעכבר שלא רצה להיות עכבר.
• גפן, יהונתן, השיר אני אוהב.

לחצו להמשך קריאה
הקטן