מערך שיעור
סביבונים מיני מינים – פעילות לגן לחנוכה
דינה ציונית, צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח, ייעוץ: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

פעילות לחנוכה לילדי הגן, העוסקת במנהג לשחק בסביבון באמצעות השיר "סביבונים מינֵי מינים" שכתבה מירי צללזון.

דמויות הסביבונים צבעוניות ומוגדלות 

 

רקע

חג החנוכה הוא חג יהודי הנחגג במשך שמונה ימים, לזכר הניצחון של החשמונאים על היוונים.

בחג החנוכה נוהגים להדליק נרות בחנוכייה בחיק המשפחה, והילדים נוהגים לשחק בסביבון. המנהג לשחק בסביבון הוא עתיק מאוד, ויש הטוענים שהחל כבר בתקופת המכבים, כאשר היוונים אסרו על היהודים ללמוד תורה וגזרו עונש מוות על מי שעבר על האיסור. ילדי ישראל התקבצו ולמדו תורה בסתר, וכאשר שמעו חיילים מתקרבים לשטח היו מטמינים את הספרים, מוציאים את הסביבונים ומעמידים פנים כאילו הם עסוקים במשחק. אחרים טוענים שהמנהג נולד מכיוון שצריך לשבת ליד החנוכייה, ולכן המציאו משחק שיעביר לילדים את הזמן בצורה חווייתית (מבוסס על מידע מאתר בית חב"ד).

הפעילות המוצעת לחנוכה מדגישה את העיקרון שכל אחד הוא יחיד ומיוחד, ויש מקום לכולם.

השיר "סביבונים מינֵי מינים" שכתבה מירי צללזון, עוסק בסביבונים שעברו "האנשה". לכל סביבון יש תכונה ייחודית לו, כזו שמשפיעה על התנהגותו. במקרה הזה  – ההשפעה היא על הסיבוב שלו. בשיר יש תיאור של סביבונים שונים המונחים בחלון הראווה של חנות צעצועים, ומחכים לחנוכה: יש סביבון תינוק, שמועד ונופל פעמים רבות, ויש סביבון סבא שמסתובב באיטיות. יש סביבון בכיין אבל יש גם סביבון ליצן, צחקן. יש סביבון זריז ומולו סביבון מגושם כמו דב, וגם סביבון רקדן.

בעקבות השיר ניתן לשוחח עם הילדים על המאפיינים השווים והשונים בין כל הסביבונים: השוויון הוא בחלקים המרכיבים אותם (ידית הסיבוב, גוף הסביבון והחוד) ובתנועתם הסיבובית. השוני הוא בתכונה המאפיינת כל סביבון. השיר של מירי צללזון מאפשר לפתח שיחה על התכונות הגורמות לכל סביבון להיות יחיד, מיוחד ושונה מהסביבונים האחרים. השונות ניתנת להשוואה בקריטריונים (מדדים) מגוונים: שונות במצב הרוח (מזג), שונות בקצב ושונות ביציבות התנועה (קלילות מול כובד). יש מקום גם להעלאת רעיונות לסביבונים נוספים, בעלי תכונות אחרות, שהילדים יעלו.

ניתן להמשיך את השיחה ולסייע לילדים להגיע למסקנה שכמו שהסביבונים דומים זה לזה בדברים מסוימים, אך גם שונים זה מזה בדברים אחרים, כך גם בני האדם. לכולם יש אף, פה, אוזניים ושיער, אך כל אחד שונה מרעהו. כל אחד יחיד ומיוחד. לכל אחד דברים המיוחדים לו, לכל אחד כישרונות אחרים, לכל אחד יש משהו שבו הוא "הכי טוב". ומכל אחד אפשר ללמוד משהו. לכל אדם יש מה לתת לזולתו ולקבוצה, ומכל אחד אפשר לקבל משהו ייחודי שיתרום לזולת ולקבוצה. השונות היא דבר חיובי, וראוי לעודד ולטפח את ההבדלים בין בני האדם כדי שהחברה תהיה מגוונת ומעניינת יותר.

מטרות

הקניית אחד מסמלי חג החנוכה – הסביבון – באמצעות משחק תנועתי ובדרך חווייתית.

פיתוח חשיבה באמצעות השוואה על פי קריטריונים שונים.

פיתוח ההכרה ששונות היא דבר חיובי ותורם לחברה.

חיזוק הביטחון העצמי של הילדים דרך מציאת הייחוד, ויכולת התרומה, של כל אחד.

הנחיות

הכנות לפעילות: 

השיר "סביבונים מיני מינים" שכתבה מירי צללזון.

דמויות הסביבונים צבעוניות ומוגדלות 

שירי החג  – להשמעה

הפעילות

1. המפגש יתחיל במחיאות כפיים במקצב מסוים. הילדים יחזרו על המקצב וייכנסו לקצב ולאווירת ההקשה. לאחר מכן חכו שישרור שקט בכיתת הגן.

2. הקריאו את השיר תוך כדי הצגת הדמויות בקולות ובריקוד המתאימים לכל דמות.

3. שוחחו עם הילדים:

  • אילו סוגים של סביבונים יש בחנות הצעצועים לפי השיר? (התמקדו בתכונה של כל סביבון).
  • האם ניתן להשוות בין הסביבונים? (הדגישו את הקריטריונים להשוואה, הן לדמיון והן לשוני: מבנה, קצב, צורה, מצב הרוח, יציבות התנועה ועוד).

סיכום ביניים: יש הרבה סביבונים. כל סביבון הוא אחר אבל כל הסביבונים טובים. אין סביבון רע. ויש בחנות הצעצועים מקום לכל הסביבונים, כי כל ילד אוהב סביבון אחר. בואו נראה איזה סביבון אתם אהבתם.

  • איזה סביבון את/ה הכי אהבת?
  • מה אהבת בו?

הסביבונים בשיר הזה מזכירים אנשים.

  • במה הם מזכירים?
  • איזה סביבון את/ה היית רוצה להיות? (אפשרו לילדים להעלות רעיונות ייחודיים אבל השאירו גם את האפשרות לבחור בסביבון מהשיר).

סיכום: לכל אחד יש מקום ומכל אחד אפשר ללמוד. כמו הסביבונים, לכל אדם יש מה לתרום לחברים שלו ולקבוצה. מה אתם יכולים לתת לחברים בגן? (למשל חיוך, מילה טובה, ריקוד, ציור…)

 

ב. משחק תנועה

  1. פזרו את דמויות הסביבונים על הרצפה בצורה הפוכה כך שלא ניתן יהיה לראות את האיורים.
  2. בקשו שבעה מתנדבים, כמספר הסביבונים, שיסתובבו לצלילי המוזיקה.
  3. השמיעו שיר לחנוכה, ואז הפסיקו באופן אקראי את המוזיקה. כאשר תיפסק המוזיקה יעצרו הילדים באופן אקראי ליד אחת הדמויות, ויתבקשו להציג את הדמות שלידה הם עומדים.

 

ג. משחק פנטומימה

מתנדב יציג בפנטומימה סביבון מסוים מבין השבעה. ילדי הגן ינחשו איזה סביבון מוצג. הילד שינחש יהיה הבא שיציג לגן סוג סביבון נוסף.

ד. יצירה

הילדים יציירו סביבון, דמות לבחירתם, עם תכונה מאפיינת.

בקשו מהם לספר על הדמות שיצרו.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן