ערכת נושא
קבלת השונה- ערכת פעילויות
צוות מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

מערכי מפגשים ממוקדים ובהם מגוון פעילויות, סרטי הדרכה ומצגות להעברה בכיתה. הכנסו למערך מפגשים בנושא-קבלת השונה.

הנחיות

הגיע ילד חדש לכיתה והילדים לא מקבלים אותו? יש תלמידה בכיתה שבשל מוצאה התלמידים האחרים צוחקים עליה? יש ילד עם משקפיים הסובל מהצקות בשל כך?
אם בכיתתכם קיימות תופעות אלו- יש מה לעשות!

בערכה זו תמצאו כלים לעבודה בכיתה עם התלמידים בנושא אלימות מילולית.

לבחירתכם – מגוון פעילויות, סרטי הדרכה ומצגות.
כל אלו יסייעו לכם ולתלמידיכם להפוך את ההתמודדות לאפשרית, יצירתית ונעימה.

לפני תחילת המערך

פתיחה: אמרו לתלמידים שבתקופה הקרובה תעסקו בנושא קבלת השונה.

שאלו את התלמידים:
למה לדעתכם אנו מתכוונים כאשר אני אומרים "קבלת השונה"?
למה כדאי לדבר על הנושא הזה לפי דעתכם?
מה זה שונה? מה זה להיות שונה?

הסבירו לתלמידים:
לעיתים כאשר מישהו שונה מאיתנו זה מעורר בנו תחושות שונות- כגון פחד או רתיעה. תחושות אלו הן נורמאליות. אנו נוטים להרגיש בטוחים בתוך סביבה שאנו מכירים, מכיוון שזה סביבה שאפשר לנבא אותה ולהרגיש תחושת שליטה. לכן למשל, אוהבים לשמוע שוב אותה מוזיקה, לחזור לצפות בסרט אהוב, להיות בבית מוכר.
למעשה כולנו שונים אחד מהשני. אין שני אנשים שהם אותו דבר בדיוק. אך יש אנשים שיותר דומים לנו- במקום מגורים, במראה, בדברים שאנו אוהבים לעשות, בדעות ועוד.
חשוב לזכור שכולנו בכיתה שונים אך שווים -כולנו בני אדם, אך יש בינינו הבדלים.
בפעילויות הקרובות נבחן מה הדומה ומה השונה בינינו. נבדוק מה אנחנו מרגישים מול מישהו שונה ואיך ליצור בכיתה שלנו תחושה של 'ביחד' על אף השונות בין התלמידים.

דיון בכיתה

איך היה נראה העולם שלנו אם כולם היו בדיוק אותו דבר?
בקשו מהתלמידים דוגמאות לכך שהכול בעולם היה אותו דבר- למשל היו רק בנות באותו גיל, מאותו גובה, אותו סוג שיעור, אותם עצים, רק חיה, אחת, רק סוג אוכל אחד, תוכנית טלויזיה אחת. (נסו להקצין את המצב).
שאלו את התלמידים: מה היתרונות של מצב כזה? מה החסרונות?
הסבירו לתלמידים כי בשונות קיימת ייחודיות.
בשונות גם יש בחירה, יש מקום להעדפות.
למשל, העובדה שיש סוגי אוכל שונים מאפשרת לנו לבחור מה אנו מעדיפים לאכול.
סכמו: העובדה שיש שונות בין בני אדם יוצרת עולם משתנה, יצירתי. השונות בין אנשים היא מה שהופכת אותנו למיוחדים. בנוסף, קיים יופי רב בשונות. אם כולנו היינו בדיוק אותו הדבר זה היה יכול להיות די משעמם. העובדה שלכל אחד מאיתנו עוצמות שונות מאפשרת לנו לשתף פעולה זה עם זה וליצור ביחד דברים שלא היינו יכולים להגיע אליהם אם כל אחד היה מנסה לבד. השׁוֹנוּת היא דבר חיובי, שראוי לטפח אותו.

הצעה למערכי שיעור

לפניכם הצעה למערך פעילויות בכיתה בנושא קבלת השונה. המערך מתאים לכיתות ג-ו.סדר המפגשים: פתיחה, הגדרת הנושא, העמקה, סיכום ויישום.

שיעור ראשון: הצגת הנושא ופתיחה, על פי המוצע בחלק של "לפני הפעילות".

שיעור שני: יחידת לימוד בנושא קבלת השונה: דומים ושונים- קבלת האחר/ אתם לא רצויים/ יום השונות התרבותית.

שיעור שלישי:  צפייה באחד הסרטים המוצעים: זרה בתוכנו/ילדת חוץ/ גביע משלי/הברווזון המכוער ופעילות בנושא.

שיעור רביעי:  פעילות מתוקשבת: דומים ושונים/לא ממש שייך.

שיעור חמישי:  מצגת "קבלת השונה".

שיעור שישי:  סיכום על המוצע בחלק "בסיום הפעילויות".

פעילויות בשעות פרטניות: חלוקת הכיתה לשש קבוצות תלמידים. במשך ששת השבועות של ביצוע הפעילות תעבור כל שבוע קבוצה אחרת את אחד המשחקים המוצעים לשעה הפרטנית יחד עם מחנכת הכיתה.

פעילות סיכום

בסיום התהליך מומלצת פעילות סיכום מיוחדת, שבה תוכלו לאסוף את כל המסקנות שהוסקו במהלך השיעורים ולשוחח עם התלמידים על יישום השינוי בכיתה.
אפשר לעשות זאת בשיחה עם התלמידים.
שאלון לדיון:

1. למה טוב שיש ילדים שונים בכתה? (תשובות אפשריות: שכל ילד יכול לבחור את החברים שנעים לו איתם, שיש הרבה רעיונות שונים בכתה, שיש הרבה צבעים, שיש בנים ובנות, שיש גבהים שונים, שמעניין, שיש ויכוחים ועוד)
א. האם למדתם משהו חדש במהלך הפעילויות האחרונות?
ב. איך הרגשתם כאשר דיברנו על נושא קבלת השונה?
ג. האם משהו בכיתה השתנה לדעתכם עקב הפעילויות שעשינו?

אמרו לתלמידים:
מפגש עם שונים מאיתנו עלול להפחיד או לאיים עלינו. זה בסדר. מותר להרגיש רגשות כאלו.
חשוב שנזכור שטבעי להרגיש כך, אך לא הכרחי.
השונות יכולה לתרום לנו, אם נאפשר לה להיות, בלי לשפוט אותה. אם נבין שכמו שילד מסויים שונה מאיתנו, כך גם אנחנו שונים ממנו וכל אחד הוא שונה ומיוחד, נוכל ליצור כיתה מלאה בגוונים שונים ובעושר של טעמים, דעות ומחשבות.

רעיון לפעילות סיכום

ערכו הפסקת אוכל משותפת לכל הכיתה בה כל תלמיד יביא מאכל מביתו שמשקף את הייחודיות שלו ושל הבית בו הוא גדל. תנו לכל תלמיד להציג מה הוא הביא ולמה ובסוף.. כולם אוכלים!

לחצו להמשך קריאה
הקטן