מאמר
תכניות התערבות לשיפור התנהגות מאתגרת בסביבה חינוכית
ד"ר פנינה לנגברג ונועה שהם

הצעה לדרכי התמודדות עם בעיות משמעת ועם התנהגות אלימה בכיתה באמצעות תוכניות התערבות קבוצתיות מתאימות.

תוכן

מקרה שקרה

חגית חוזרת ומתלוננת על הכיתה שלה: "זאת כיתה שאני לא מצליחה איתה. יש שם כמה ילדים שמסיתים את כולם. אף אחד לא מקשיב לי ולא משתף פעולה".
איך מתמודדים עם כיתה שלא משתפת פעולה?

הגישה

ניתן להתמודד בהצלחה עם בעיות משמעת ועם התנהגות אלימה בכיתה באמצעות תכניות התערבות קבוצתיות מתאימות. הכיתה מהווה יחידה חברתית. המורים אינם הגורם היחיד והבלעדי המשפיע על סיכויי התלמידים ללמוד התנהגות זו או אחרת. לקבוצת העמיתים עשויה להיות השפעה רבה על התנהגות חבריהם לכיתה. יש בכוחן של תגובות עמיתים להגביר, מחד, התנהגויות בלתי נאותות כגון: תוקפנות, חוצפה וסרבנות, ומאידך, התנהגויות נאותות כמו שיתוף פעולה ולמידה פעילה. מחקרים שונים מצביעים על כוחם של עמיתים לשמש כסוכני שינוי בתכניות התערבות בכיתה. העוסקים בחינוך יכולים להשתמש בכוח זה כשהם בונים תכנית התערבות בכיתה.

עקרונות הפעולה

מתי נשתמש בתכניות התערבות קבוצתיות?
1. במקרים שבהם נכשלו ניסיונות המורה להקנות התנהגויות מסתגלות בדרכים מקובלות, ללא שימוש באסטרטגיות התערבות מיוחדות.
2. כשמדובר בהתנהגויות שקיים קושי לקבוע מי אחראי להן, כמו לכלוך, ונדליזם, גניבה.
3. כשההתנהגות הבעייתית מתבצעת על ידי קבוצה גדולה של תלמידים.
4. לעתים, אף שידוע לנו שתלמידים מסוימים אחראים לבעיית התנהגות, נעדיף לחזק את הקבוצה כולה על שיפור התנהגותם של היחידים. בדרך זו אנו מאפשרים לקבוצה כולה ליהנות מהחיזוק.

 שלבים בבניית תכנית התערבות קבוצתית

  • בחירת התנהגות היעד: גם אם יש כמה התנהגויות בעייתיות, יש לבחור התנהגות אחת שבה רוצים להתמקד, או לפחות תחום אחד בעייתי שבו רוצים להתמקד.

על ההתנהגות שרוצים לשנות להיות בעלת 2 מאפיינים:
– בעלת משמעות חברתית וחינוכית עבור כל המעורבים
– בתחילת התכנית יש לבחור התנהגות יעד קלה יחסית.

  • הגדרת התנהגות היעד: לאחר שנבחרה התנהגות היעד, יש להגדירה באופן אופרטיבי בהיר וחד משמעי.
  • זיהוי והגדרה של הנסיבות שבהן יחוזקו התנהגויות נאותות: איתור וזיהוי הנסיבות שבהן תידרש תגובה הולמת. למשל: כניסת המורה לכיתה אמורה לזמן תגובה של ישיבה במקום.
  • מדידת רמת בסיס של התנהגויות היעד: מדידת רמת הבסיס במשך כמה ימים עד שמתקבלת תמונה ברורה ויציבה של התנהגות התלמידים. רישום רמת הבסיס מאפשר לקבוע קריטריונים לחיזוק.
  • בחירת ההליך ההתנהגותי כבסיס לבניית תכנית ההתערבות.

סוגים שונים של תוכניות התערבות קבוצתית

  • תכנית התערבות קבוצתית בלתי תלויה: בתכנית זו התנהגות היעד זהה עבור כל חברי הקבוצה, אך הביצוע אישי והמחזק ניתן באופן אישי. בתכנית זו יכול כל אחד מחברי הקבוצה להגיע להישג ללא קשר לאחרים.
  • תכנית התערבות קבוצתית שעל-פיה "הישגו של היחיד = רווח קבוצתי": הביצוע נעשה על ידי היחיד, או תת קבוצה, ואילו המחזק הוא משותף. למשל: הכיתה כולה זכתה בפרס ביום שבו צמד תלמידים נמנע מלריב.
  • תכנית קולקטיבית- עם תלות הדדית: בתכנית זו על הקבוצה לעבוד במשותף כדי לקבל מחזק . התנהגות כל חברי הקבוצה קובעת את התוצאות עבור הקבוצה כולה.

הפעלה ויישום של תכנית התערבות קבוצתית
תכניות התערבות קבוצתיות יכולות לשמש אמצעי יעיל בניווט ובעיצוב התנהגויות בכיתה. מצד שני, הפעלת תכנית התערבות עלולה ליצור לחץ מוגבר על היחיד, אשר אינו עומד בתנאים המתחייבים מהתכנית. משום כך יש לבדוק תחילה שכל חבר בקבוצה מסוגל לבצע את ההתנהגות כיאות. מכאן ניתן להבין כי תכניות התערבות קבוצתיות מתאימות יותר למצבים שבהם קיימת בעיית מוטיבציה, ולא במקרים שקיימים חסרים התנהגותיים. כאשר אחד החברים בקבוצה מחבל בתכנית במכוון, כלומר, מסוגל לבצע את ההתנהגות הנדרשת אך ממשיך להתנהג באופן לא רצוי בהתמדה, אחת הדרכים היא להוציאו מהתכנית ולבנות עבורו תכנית התערבות יחידנית. יש לציין שבתכניות התערבות קבוצתיות עלולות להיווצר בעיות חברתיות, לכן רצוי להפעילן בקבוצות שחבריהן מורגלים באינטראקציה חברתית נאותה, ושהחברים בהן בעלי יכולות שוות ברמתן. בהתחשב בעובדה שהמחזק צריך להיות בעל כוח מניע עבור כל חברי הקבוצה, יש להקפיד על בחירתו. עבור תלמידים, זמן חופשי הוא כמעט מחזק אוניברסאלי, כמו כסף עבור מבוגרים.

תכנית חיזוק באמצעות מחזקים מתווכים
זוהי שיטת הנעה או מוטיבציה העושה שימוש במחזקים מתווכים כגשר בין ההתנהגות הרצויה ובין הגמול עבורה. המחזקים המתווכים ניתנים מיד בעקבות ההתנהגות ההולמת ומומרים מאוחר יותר במחזקים משמעותיים. מחזקים מתווכים הם  למשל: כוכבים, נקודות, סימני וי, פרצופים מחייכים וכד'.

היתרונות והחסרונות של תכנית התערבות קבוצתית
היתרונות:
–  התוצאות עולות על פי רוב על אלה המושגות בתכנית התערבות ליחיד.
–  בתכנית התערבות קבוצתית חברי הקבוצה יעודדו את היחיד במאמץ לשפר את התנהגותו.
–  תכנית התערבות קבוצתית היא נוחה להפעלה.
–  בתכנית קבוצתית.
–  אין צורך פעמים רבות בהתערבות המורה.

החסרונות:
– תכניות קבוצתיות עלולות ליצור לחץ מוגבר על היחיד, העלול לחוש מנודה ומוחרם.
– יתכן שהיחיד יחבל בתכנית
– בתכנית התערבות קבוצתית יש בעיה אתית – האם זה הוגן למנוע פריבילגיות מיחידים על סמך התנהגות חבריהם לקבוצה?

יישומים בכיתה
שילוב של שבח חברתי, שימוש במחזקים מתווכים ותשלום תגובה נמצא כתכנית התערבות רבת עצמה שהפחיתה התנהגות אגרסיבית בקרב תלמידים בעלי מאפיינים אנטי חברתיים.

מכון מופ"ת הוא בית-ספר למחקר ולפיתוח של תכניות להכשרת עובדי הוראה במכללות.
https://www.mofet.macam.ac.il

לחצו להמשך קריאה
הקטן