מערך שיעור
תמר ורטה-זהבי – מרטין לותר קינג
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בנושא "יחודו של יוצר" – תמר ורטה-זהבי וספרה "מרטין לותר קינג", שעוסק בסיפור חיו ופועלו של מרתין לותר קינג. מאפשר דיון בנושא קבלת האחר, גזענות ואפלייה פסולה.

רקע

ילד הולך ביום קיץ לוהט באטלנטה, העיר שבה נולד ושבה נולדו הוריו והוריהם. הוא חולף על פני בריכת שחייה ציבורית, משתוקק לקפוץ למים הקרים אבל אינו יכול – על שער הבריכה כתוב "הכניסה לשחורים אסורה". אם לבריכה אסור, אז אולי אכנס לפארק הציבורי להסתובב בקרוסלה ולהתנדנד בנדנדות החדשות, הוא חושב לעצמו. לא, אי אפשר. בכניסה לפארק כתוב "הכניסה ללבנים בלבד". הוא צמא. הוא רוצה לקנות בקבוק קולה במזנון, אך גם אליו הוא לא מורשה להיכנס כי הוא שחור. הוא ממהר לברזייה המיועדת לשחורים, אבל אוף… היא התקלקלה, ומהברזייה המיועדת ללבנים אסור לשתות. אם ישתה ממנה ישלם קנס ואולי אפילו ייאסר. הטיול בעיר שלו הופך לחלום רע. מיוזע ורגוז, הוא מחכה לאוטובוס שיחזיר אותו הביתה. האוטובוס מגיע. חציו הקדמי כמעט ריק וחציו האחורי מלא וצפוף. בלית ברירה הילד נדחס מאחור. בכיסאות הריקים אסור לו לשבת, הם ללבנים בלבד… זה לא הוגן! אתם ודאי אומרים בכעס. "זה לא הוגן!" התמרמר גם מרטין לותר קינג הקטן, שנולד בשנת 1929 במדינה ג'ורג'יה שבארצות הברית לעולם גזעני ומפלה שכזה. "אני אשנה את אמריקה. אני אהפוך אותה למקום שבו כל בני-האדם, שחורים ולבנים, יחיו בשוויון מלא". אמר ועשה.
מרטין לותר קינג נהיה למנהיג ההמונים במאבק באפליה ובגזענות. הוא האמין במאבק לא אלים, ולכן סחף אחריו גם לבנים רבים. במשך חייו הקצרים והסוערים זכה לראות את חוקי הגזענות קורסים זה אחר זה ואת חזונו הופך למציאות.

מטרות

חינוך חברתי – התלמידים יפתחו מודעות לנושאים: שייכות לקבוצות שונות, בקבוצה ובחברה יש זכויות ויש חובות. התלמידים יבינו כיצד מרגיש ילד שפוגעים בזכויותיו. התלמידים יפתחו עמדות חברתיות בנוגע ליחס כלפי האחר.
ייחודו של יוצר – הכרת יצירתה של תמר ורטה- זהבי באמצעות שילוב בין-תחומי בין ספרות, מולדת ואזרחות .

הנחיות

למורים

התכנית "ייחודו של יוצר" היא חלק מתכנית הלימודים באוריינות לבתי-ספר יסודיים. אנו מציעים כאן פעילות לכיתות ג בנושא: שייכות לקבוצות שונות, בקבוצה ובחברה יש זכויות ויש חובות, בעזרת הספר "מרטין לותר קינג", העוסק בסיפור חייו של מרטין לותר קינג. העיסוק בסיפור חייו של מרטין לותר קינג ייעשה בהתאמה לתכנית הלימודים – לחיות יחד בישראל –ג: התלמידים ילמדו על חייו של מרטין לותר קינג, ישוו בין חייהם של ילדים שחורים לחייהם של ילדים לבנים בשנות ה-60-50 בארה"ב, וילמדו על זכויות האדם הטבעיות. הם יקשרו אחת מהזכויות שהופרה לחייו של מרטין לותר קינג כדי להציע פתרון למניעת פגיעה בזכות זאת.

הפעילות

1.  ספרו לתלמידים בקצרה על היוצרת – תמר ורטה- זהבי  (התלמידים יוכלו לקרוא את המידע הבא בדף לתלמידים, מצורף קובץ להורדה).

על היוצרת – תמר ורטה- זהבי
תמר ורטה-זהבי נולדה בירושלים ב-1959. זמן רב גרה בפריז, שם כתבה עבודת דוקטורט על התפתחות דימויים פוליטיים אצל ילדים. היא מרצה לחינוך לגיל הרך במכללה לחינוך ע"ש דוד ילין ומנחה קבוצות דיאלוג בין יהודים לערבים, צעירים ומבוגרים. בין ספריה: "רים הילדה מעין-חוד" (1999, הקיבוץ המאוחד) ו"חלומו של יוסף" (2003, עם-עובד) שנכתבו בשיתוף עם עבדאל סלאם יונס, בעברית ובערבית. ספרם הראשון זיכה אותם בפרס מרתה לעידוד הסובלנות בירושלים. ספרה השלישי "שרוטה" (2007, עם-עובד), תורגם לגרמנית. עוד ראו אור בהוצאת עם עובד ספריה "סלטה לאחור" (2008), "מרטין" (2010). תמר כותבת גם סיפורים קצרים למבוגרים, ובשנת 2006 זכתה בתחרות "הסיפור הקצר של הארץ". היא מתגוררת בירושלים עם בעלה האמן ועם שלושת ילדיהם.
מבוסס על מידע מתוך לקסיקון הספרות העברית החדשה

הקריאו את הפרק הראשון בספר "מרטין". בפרק זה אנו נפגשים לראשונה עם הילד מרטין כשהוא בן 8.  לראשונה בחייו הוא נוסע עם אמו באוטובוס כדי לקנות מכונית משטרה. במהלך הנסיעה הוא מבין שאסור לו לשבת בכל מקום שהוא רוצה באוטובוס, אלא רק במושבים האחוריים. מרטין נאלץ לעמוד כל הנסיעה מכיוון שכל המושבים האחוריים של האוטובוס תפוסים, ואילו המושבים בקדמת האוטובוס פנויים. בחנות הצעצועים הוא דורך בטעות על רגלה של אישה לבנה ומקבל ממנה סטירה מצלצלת, הכאב הפיזי הוא כעין וכאפס לעומת הכאב בלב – מרטין ננזף על כך שהעז לדרוך על רגלה של אישה לבנה, שמכנה אותו "כושי מלוכלך".

שאלו את התלמידים: מהם האיסורים שחלו על מרטין כילד שחור לעומת ילדים לבנים?
תוכלו לכתוב את תשובותיהם התלמידים על הלוח בטבלה:

לילד לבן מותר

 

לילד שחור אסור
להיות שוטר, גנרל בצבא, נשיא ארה"ב

 

v X
לשבת באוטובוס בכל מקום שירצה

 

v

 

X
לשתות מברזיית מים ברחוב

 

 

v

X
לקנות גלידה בכל דוכן גלידה

 

 

v

X
ללכת באמצע המדרכה

 

 

v

X
לנסוע במונית עם נהג לבן

 

 

v

X

לאיזה יחס זוכה מרטין בפרק זה מאנשים שונים (נהג האוטובוס, האישה בחנות הצעצועים, האנשים הלבנים באוטובוס)?
סיפור המאבק של מרטין לותר קינג מתרחש בשנות ה-60 של המאה ה-20 בארה"ב, כלומר כ-50 שנה לפני שהנשיא אובמה התמנה לנשיא ארצות הברית. ברק אובמה וגם מרטין לותר קינג, שניהם אנשים שחורים.

מצאו הבדלים ביחס של אנשים כלפי מרטין לותר קינג וכלפי הנשיא אובמה.

שאלות לדיון:
1. כיצד לדעתכם התאפשר השינוי ביחס כלפי אוכלוסיית השחורים בארה"ב?

חלקו את הכיתה לקבוצות.
כל קבוצה תקבל את המידע הבא על ד"ר מַרְטִין לוּתֶר קִינְג. בקשו מהתלמידים לבחור תחנה אחת בחייו של מרטין לותר קינג ולהסביר מדוע בחרו בה.

ד"ר מַרְטִין לוּתֶר קִינְג נולד בשנת 1929 במדינת ג'וֹרְגְ'יָה, בדרום ארה"ב. משפחתו הייתה דתית, ממוצא אַפְרוֹ-אָמֶרִיקָנִי. הוא למד באוניברסיטה: סוֹצְיוֹלוֹגְיָה ותֵיאוֹלוֹגְיָה (מדע הדתות), וקיבל תואר דוקטור. בשנת 1954 התמנה לכומר במדינת אָלָבָּאמָה, גם היא בדרום ארה"ב.
במשך שנים רבות הייתה בארה"ב אַפְלָיָה קשה של האנשים הלבנים נגד השחורים. למשל,  היו חוקים שקבעו שלבנים ושחורים אינם יכולים להשתמש באותם המתקנים (כגון: ברזי מים, ספסלים ציבוריים, מסעדות ואוטובוסים). גם בתי-הספר הציבוריים היו נפרדים: בתי-ספר לשחורים ובתי-ספר ללבנים. האפליה הקשה באה לידי ביטוי בייחוד במדינות בדרום ארה"ב: שם היו גם מקרי אלימות רבים נגד שחורים.

האירוע של רוֹזָה פָּארְקְס וחרם האוטובוסים

בשנת 1955 עוררה אישה שחורה אחת סערה ציבורית. שמה: רוֹזָה פָּארְקְס. היה זה כאשר סירבה לדרישה של אדם לבן לוותר על הכיסא שלה באוטובוס ציבורי. על מעשה זה היא הועמדה למשפט, ובית המשפט הרשיע אותה בהפרת הסדר הציבורי. בעקבות המעשה האמיץ של רוזה פארקס החל חֵרֶם הָאוֹטוֹבּוּסִים שֶׁל מוֹנְטְגוֹמֶרִי. במילים אחרות: האזרחים השחורים בעיר מוֹנְטְגוֹמֶרִי (במדינת אָלָבָּאמָה) החליטו לא לנסוע באוטובוסים הציבוריים כל עוד מפלים אותם שם לרעה.  החרם נמשך כמעט שנה, ומרטין לותר קינג היה ממנהיגיו. בסופו של דבר פסק בית המשפט העליון של ארה"ב שההפרדה הגזעית באוטובוסים תיפסק.

המאבק לשוויון זכויות לשחורים בארה"ב

מרטין לותר קינג החליט להקדיש את חייו למאבק למען שוויון זכויות לשחורים בארה"ב. בשנת 1957 הוא ייסד, יחד עם כמרים נוספים, את הוועידה למנהיגות נוצרית דרומית (SCLC) . הוא עמד בראש ארגון זה עד מותו. הוועידה ארגנה צעדות בעד זכויות הצבעה לשחורים ובעד ביטול ההפרדה הגזעית. בהפגנה, שארגנה הוועידה בקיץ 1963, בהשתתפות של 250,000 מפגינים(!), נשא קינג את אחד הנאומים המפורסמים בהיסטוריה, שנקרא: "יש לי חלום" ("I have a dream"). מרטין לותר קינג לא היה מעוניין לנהל מאבק אלים. כדי ללמוד על כך, הוא יצא לסיור בהודו ולמד שם על גישתו של מָהַטְמָה גַנְדִי: מאבק ללא אלימות. במשך שנות פעילותו הוא נעצר ונכלא כמה פעמים. מאבק השחורים בארה"ב השיג תוצאות רבות. למשל, ביולי 1964 נחקק החוק לזכויות האזרח, אשר אוסר כל אפליה לרעה במקומות ציבוריים.
ובאותה השנה זכה מרטין לותר קינג בפרס נובל לשלום.

     הסוף המר

ב-4 באפריל, בשנת 1968, הגיע מרטין לותר קינג למדינת טֶנֶסִי (בדרום ארה"ב), כדי לתמוך בשביתה של עובדים בעיר מֶמְפִיס. הוא נרצח כשיצא למרפסת בבית-המלון. בחרו תחנה אחת בחייו של מרטין לותר קינג, וכתבו מדוע בחרתם בה.
בזמן האחרון התפרסם מידע על נשפי סיום נפרדים לשחורים וללבנים. בבית-ספר תיכון במחוז ווילקוקס שבמדינת ג'ורג'יה (ארה"ב), מקיימים נשפי סיום נפרדים ללבנים ולשחורים.

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4374081,00.html

1. מה דעתכם על התנהגות זאת?
2. האם קרה לכם פעם שחשבתם משהו על מישהו ואחר כך שיניתם את דעתכם? בקשו לשתף מבלי להזכיר שמות.
3. מה עזר לכם לשנות את דעתכם?
4. האם שיניתם גם את ההתנהגות שלכם בהתאם?
5. האם הייתם עדים לאפליה לרעה בסביבה הקרובה שלכם ? בקשו לשתף מבלי להזכיר שמות.
6. ספרו כיצד הייתם מנסים לשנות את מה שתיארתם בדרכים לא אלימות.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן