מערך שיעור
אריה וג'ירפה
דינה ציונית וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות לילדי הגן – מתאימה גם לקראת חג פורים. הפעילות מבוססת על סרטון אנימציה קצר (כ-2 דקות), שיצר דור חביב בהנחיית דנה בן דוד מהמחלקה לעיצוב תקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון – HIT. הסרטון עוסק ביחסי חברות בין הג'ירפה לאריה – ובקבלת השונה.

רקע

ילדים רבים בגיל הרך חוששים משינויים. כל שינוי חיצוני עלול להיתפס כמאיים. ילדים מפתחים פחד גם מדברים שהיו מוכרים להם. הם עלולים לפחד מהפשטת בגדים, מחבישת כובע, מהרכבת משקפי שמש וכדומה. כל מצב שכזה עלול להתפרש כמצב של אובדן שליטה ולאיים על ילדים צעירים. יש ילדים שחוששים להתחפש או להסתפר, כי הם חושבים ששינוי חיצוני קשור לשינוי פנימי.

בפעילות זו נכיר את האריה, המייצג את הילד שאיננו חושש ומודע לעובדה ששינוי חיצוני, כמו תספורת, איננו משנה אותו – והוא נשאר אריה.

נכיר גם את הג'ירפה, המייצגת את הילד שחוששת ומסתייגת מהאריה שהסתפר. הג'ירפה חושבת שהאריה כבר איננו אותו אריה. נוסף על כך היא עצמה משתזפת בשמש, והכתמים שאפיינו אותה כג'ירפה נעלמים – ולכן היא חושבת שהיא כבר איננה ג'ירפה.

הפעילות מאפשרת לשוחח על נושא השינויים החיצוניים בדרך חווייתית ותוך כדי התנסות. מכך יבינו הילדים ששינוי חיצוני ומראה של האחר איננו מעיד על מי שהוא באמת – והדבר יאפשר להם להיפתח ולקבל גם את האחר והשונה.

מטרות

  1. הילדים ילמדו להתמודד עם שינויים (בעיקר חיצוניים)
  2. הילדים יבינו ששינוי חיצוני איננו משנה את האדם מבפנים

הנחיות

לקראת המפגש יש להכין מקרן להקרנת הסרטון.

יש להכין גם אביזרי לבוש שונים: בגדים עליונים, צעיפים, כובעים, משקפיים, כפפות, מסכות ועוד.

הזמינו שני מתנדבים.

שאלו את הקבוצה: מי עומד לפנינו?

הילדים יציינו את שמם של הילדים שלפניהם.

בקשו מאחד משני הילדים להלביש את האחר בתוספת של בגד, משקפיים, כובע, כפפות וכדומה.

שאלו את הקבוצה: מי נמצא מאחורי כל הבגדים האלה? 

התאימו את הפנייה למין הילד או הילדה, ושאלו:

האם מלבד המראה החיצוני – הילד או הילדה באמת השתנו?

  

הקרינו את הסרטון בפני הקבוצה (כ-2 דקות)

אחרי הצפייה שאלו את הילדים: מה ראיתם בסרטון?

הקרינו את הסרטון שנית ושאלו:

איך נראה האריה בהתחלה?

מה הוא עשה לרעמה שלו?

למה הג'ירפה לא רצתה ללכת לים עם האריה?

לפי דעתכם, האם האריה השתנה כשהוא הסתפר? אם כן, מה השתנה אצלו?

מה קרה לג'ירפה בים?

האם הג'ירפה השתנתה? אם כן, מה השתנה אצלה?

למה האריה אמר לג'ירפה: "את יודעת שאת ג'ירפה. גם כשבחוץ משתנים, נשארים אותה חיה בפנים"?

 

 

סכמו בשאלה:

מה למדנו בפעילות הזאת?

 

חלקו לילדים דמויות של ג'ירפה ואריה.

הילדים יגזרו וישנו אותן – הם יוכלו לצבוע, להוסיף אביזרים ועוד.

מצורפות שבלונות לגזירה.

 

פעילות מומלצת בנושא: האריה הרעמתן, והג'ירפה גם

 

באדיבות המכון הטכנולוגי חולון- הדוברת איריס זילברמן.

התמונה מתוך:.pexels.com

לחצו להמשך קריאה
הקטן