מערך שיעור
היום הבינלאומי לביעור האפליה הגזעית – 21 במרס
נועה שפירא, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת ביום הבינלאומי לביעור האפליה הגזעית ומיועדת לכיתות ה'-ו'.

רקע

היום הבינלאומי לביעור האפליה הגזעית חל בכל שנה בתאריך 21 במרס. יום זה הוא הזדמנות חשובה להקדיש זמן לנושא האפליה הגזעית בכלל, ובעיקר לאפליה של הילדים כלפי קבוצות שונות באוכלוסייה, כגון: עולים חדשים, ערבים ועובדים זרים. ההתמודדות עם האפליה הגזעית חשובה מאוד, משום שהיא עלולה להוביל לאלימות מילולית וגם לאלימות פיזית.

מטרות

א. חינוך חברתי – מניעת אלימות גזעית בכיתה
ב. מעגל השנה – עיסוק בנושא היום הבינלאומי לביעור האפליה הגזעית, שחל כל שנה בתאריך 21 במרס

הנחיות

בפעילות זאת נעסוק בנושא האפליה הגזעית באמצעות:
1. עיסוק בשלוש פרשות בנושא האפליה הגזעית מן המציאות בישראל
2. תיאור מקרה של אפליה גזעית בכיתה
3. יצירת כללים למניעת אפליה גזעית בכיתה

הפעילות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדף לתלמידים והדיון בכיתה: כ-45 דקות
ג. דיון – קיימו דיון בכיתה בעקבות הדף לתלמידים. היעזרו בשאלות הבאות:
1. האם שלוש הפרשות שקראתם, מספרות על אפליה גזעית? מי מופלה בכל פרשה? במה האפליה מתבטאת?
2. האם גם אצלנו (בכיתה או בבית-הספר) יש אפליה גזעית? ספרו על כך.
3. כיצד, לדעתכם, ניתן להתמודד עם התופעות שהזכרתם?
ד. מניעת אפליה גזעית בכיתה
1. התלמידים יציגו לכיתה את הכללים שהציעו.
2. כתבו אותם על הלוח ובחרו, עם התלמידים, את חמשת הכללים הטובים ביותר.
3. כתבו את חמשת הכללים על פלקט גדול, ותלו אותו בכיתה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן