ערכת נושא
התמודדות עם אלימות פיזית
צוות מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

מערכי שיעור ממוקדים ובהם מגוון פעילויות, סרטי הדרכה ומצגות בנושא- אלימות פיזית בכיתה ובבית הספר.

הנחיות

אתם חוששים שהאלימות בבית הספר תידרדר לאלימות חמורה יותר? שמעתם תלמידים מאיימים על תלמידים אחרים במכות ואתם נחושים לדאוג לביטחונם האישי? יש בכיתה שלכם ילדים אלימים?
תופעת האלימות בבית הספר היא תופעה מורכבת אשר נמצאת בעלייה מתמדת.
זה הזמן לפעול!

אלימות בבית הספר הינה תופעה המעמידה אותנו, המורים, בפני אתגר לא פשוט. ברמה האישית, אתגר זה עשוי לעורר פחד, כעס ותסכול נוכח הפגיעה בקורבנות, הילדים שעליהם אנחנו רוצים לשמור; ברמה המקצועית הוא עשוי לעורר חוסר אונים וייאוש נוכח התפקיד המוטל על כתפינו מחד וממדי התופעה במערכת החינוך ובחברה מאידך.
האתגר אינו פשוט, אבל אפשרי. כדי לצמצם את האלימות הפיזית והמילולית בקרב התלמידים באופן משמעותי נדרשת "עבודת עומק" מערכתית וארוכת טווח. במדור זה תמצאו כמה כלים יעילים שיעזרו לכם להתחיל לצעוד בדרך למניעת התופעה והחרפתה.
קראו את המאמר של פרופסור רמי בנבנישתי על היקף התופעה של אלימות במערכת החינוך בישראל.

לפני תחילת המערך

לפני שאתם מתחילים לעבוד עם התלמידים, חשוב שתנסו לברר ביניכם לבין עצמכם מה התלמידים מנסים להגיד בעזרת ההתנהגות האלימה בכיתה, מה הם "מרוויחים" ממנה. תלמיד או תלמידה אלימים, עשויים לבדוק: "האם מישהו שם לב אם אני כאן?", "האם יאהבו אותי גם כשאני תוקפני/ת?", "האם מותר לכעוס כאן?", "איך מגיבים כאן לכעס?", "איך מתייחסים אלינו, כאשר קשה לנו?".
הבנת הצרכים המניעים את התלמידים להתנהגות אלימה תסייע לכם למקד את הבעיה ולחתור אל פתרונה.
בנוסף, כדאי שתבדקו מה הדיבור הפנימי שלכם בנוגע להתנהגות האלימה בכיתה, משום שהדיבור הפנימי שלכם יקבע את מידת היכולת שלכם להתמודד עם הבעיה. אם תמצאו שאתם שופטים את התלמידים האלימים וחושבים שהם "מופרעים", "לא מחונכים" ו"חסרי תקנה", יתכן שתפעלו ממקום של סערה רגשית ותשיבו מלחמה. ממקום כזה יהיה לתלמידים האלימים קשה מאוד להשתנות. לעומת זאת, אם תצליחו לחוות את ההתנהגות האלימה, קשה ככל שתהיה, כמסר סמוי של התלמידים אליכם, כניסיון שלהם להגיד משהו, יהיה לכם מרחב להגיב תגובה עניינית, אסרטיבית ויעילה יותר. אתם אמנם תענישו את התלמידים האלימים על מעשיהם בהתאם לחוקים של חוזר מנכ"ל, אבל עצם הראייה
שלכם אותם כבעלי צרכים אנושיים כמו של כולנו תסלול עבורם דרך לשינוי התנהגותי.

הצגת הנושא לפני התלמידים:
הסבירו לתלמידים את המוטיבציה שלכם לעסוק בנושא.
אמרו, למשל: "לאחרונה שמעתי / ראיתי כמה מקרים של אלימות בכיתה. פעם אחת הגיע אליי תלמיד ואמר שהוא חושש לחזור הביתה לבד כי תלמידים אחרים איימו עליו שירביצו לו בדרך הביתה. בפעם אחרת תלמידה ניגשה אליי ואמרה לי שחבר לכיתה דחף אותה בהפסקה. אני מאוד מוטרד/ת ממה ששמעתי / ראיתי, כי מאוד חשוב לי לשמור עליכם. חשוב לי לדעת שכולכם מרגישים בטוחים. זה יותר חשוב בעיניי מכל דבר אחר שקורה כאן בבית הספר".

שאלות לדיון בכיתה בהצגת הנושא:
האם גם אתם נתקלתם במקרים של אלימות בבית הספר בזמן האחרון? מה קרה? (הדגישו שאסור להגיד שמות)
למה בעיניכם חשוב שנדבר על הבעיה הזאת? למי זה יעזור?
מהי לדעתכם המטרה שלנו בתחום הזה?
איך נדע שהצלחנו לפתור את הבעיה או למתן אותה?

הצעה למערכי שיעור

לפניכם הצעה למערך פעילויות בכיתה בנושא דחייה חברתית. המערך מתאים לכיתות ג-ו.

סדר המפגשים: פתיחה, הגדרת הנושא, העמקה, סיכום ויישום.

שיעור ראשון: הצגת הנושא ופתיחה, על פי המוצע בחלק של לפני הפעילויות". צפייה בסרט: מיכאלה ופעילות בעקבות הסרט.

שיעור שני: יחידת הלימוד – להחזיר או לא להחזיר – האם אלימות היא פסולה בכל מקרה?

שיעור שלישי: סרט+ פעילות: סוף ידוע מראש/משחק מסוכן

שיעור רביעי: מערך שיעור- יחודו של יוצר – שלומית כהן-אסיף: שמוליק המרביץ

שיעור חמישי: סיכום ויצירת אמנה כיתתית המעודדת קבלה, כמוצע בסעיף "לאחר הפעילויות".

פעילויות בשעות פרטניות:

חלוקת הכיתה לשש קבוצות תלמידים. במשך ששת השבועות של ביצוע הפעילות תעבור כל שבוע קבוצה אחרת את אחד המשחקים המוצעים לשעה הפרטנית יחד עם מחנכת הכיתה.

פעילות סיכום

בסיום מערך הפעילויות ערכו דיון מסכם בכיתה.
שאלות לדיון

  • אילו הבנות חדשות רכשתם בשיעורים שקיימנו בכיתה?
  • האם אתם חושבים שהמצב בכיתה השתנה בשבועות האחרונים? כיצד? האם אתם השתניתם? כיצד?
  • מה עוד כדאי לעשות כדי למנוע אלימות וכדי להבטיח שכולנו נרגיש בטוחים בכיתה ובבית הספר?

ערכו בכיתה "יום ללא אלימות".
בחרו עם התלמידים יום, אשר כולם לוקחים בו אחריות מלאה על התנהגות לא אלימה בכיתה. אמרו לתלמידים כי אם תצליחו תערכו למחרת מסיבת כיתה עם ממתקים ועם משחקים.
ביום הנבחר, ערכו בבוקר שיחה עם התלמידים ובררו עמם כיצד הם מתכוונים ליישם את ההחלטה ולהימנע מהתנהגות אלימה. חשבו יחד כיצד עוקבים אחר יישום ההחלטה (למשל, אפשר למנות שלושה תלמידים מהכיתה שיהיו אחראים על הסדר, ולפנות אליהם אם הכללים מופרים). בסוף היום, בררו עם התלמידים האם עמדו במשימה. אם לא עמדו בה, נסו לברר למה וכיצד הרגישו, ותוכלו לקבוע ניסיון נוסף ליום אחר . אם הצליחו לעמוד במשימה תוכלו לערוך למחרת מסיבת כיתה בהפסקה, שבה כל אחד יביא משהו טעים.
כדאי לערוך את הפעילות הזו בכיתות שבהן רמת האלימות אינה גבוהה ושיש לה סיכוי להצליח, אחרת כישלון בעמידה בהתחייבות עלול לעורר תסכול בקרב התלמידים ולא לקדם את המטרה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן