ערכת נושא
גלישה בטוחה: שומרים על עצמנו
צוות מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי הסתדרות המורים

מגוון פעילויות, סרטי הדרכה, פעילויות מתוקשבות ומצגות ללימוד בכיתה. הכנסו למערכי השיעור המגוונים בנושא אינטרנט בטוח.

הנחיות

בשנים האחרונות אנו עדים למקרי אלימות רבים ברשת.

האם התופעה מוכרת לכם? האם גם בכיתתכם תלמידים משתמשים ברשתות חברתיות? האם גם אתם שמעתם על מקרי אלימות ובריונות ברשת כלפי תלמידים – כגון העלאת תמונות וסרטונים מעליבים או כתיבת אמירות פוגעניות על תלמידים?

המטרה של מערך שיעורים זה היא לעורר את מודעות התלמידים לפגיעות המתרחשות ברשת החברתית ולהשפעה שלהן על הקורבנות. בנוסף, במהלך השיעורים יקבלו התלמידים כלים להתמודדות עם הצקות ועם בריונות ברשת, ויחשבו יחד על פתרונות ועל דרכי התמודדות עם התופעה.

 

לפני תחילת המערך

ערכו סבב בכיתה ושאלו:

בקשו מהתלמידים להסביר מדוע הם חברים ברשתות חברתיות.

שאלו: מהי אלימות ברשת? במה היא שונה מבריונות "רגילה" בעולם האמיתי?

אילו סוגים של בריונות ברשת אתם מכירים? בקשו מהתלמידים להגיד האם נתקלו פעם במקרים של אלימות ברשת – למשל, סרטים פוגעניים, תמונות חושפניות או סטטוסים שעלולים לפגוע באדם או בקבוצה מסוימת. בקשו מהם לא להזכיר שמות, אך כן לשתף במקרים שהם ראו בעצמם.

מדוע לדעתכם בריונות ברשת היא תופעה נפוצה?

הצגת הנושא לפני התלמידים

הסבירו לתלמידים:

בריונות "רגילה" בעולם האמיתי היא התנהגות פוגענית חוזרת ונשנית כלפי אדם או כלפי קבוצה של אנשים, שיכולה להתבטא באלימות פיזית (דחיפות, בעיטות, הרס של רכוש, הצקות, הטרדה מינית, איומים של מישהו וכדומה), ובאלימות מילולית (למשל, הצקות, איומים, לעג, הפצת שמועות). בריונות יכולה גם לבוא לידי ביטוי בהתעלמות ובהימנעות מקשר חברתי (סירוב לדבר עם מישהו).

בריונות ברשת היא התנהגות פוגענית, באמצעים טכנולוגיים כמו האינטרנט או הטלפון הנייד, שמטרתה להשמיץ, להטריד, להביך, להפחיד או לתקוף מישהו. בריונות ברשת יכולה להתרחש למשל בבלוגים, בצ'טים, בפורומים, בדואר אלקטרוני, באתרי אינטרנט, בSMS. היא יכולה להיות מילולית והיא יכולה להתבטא בפרסום של תמונות או סרטונים.

הרבה ילדים ובני נוער משתמשים היום באמצעים טכנולוגיים כדי לפגוע באחרים. למשל, במקום להפיץ שמועות על מישהו בעל פה, תוקפן – בריון ברשת, יכול לשלוח את השמועה להרבה נמענים באימייל או להעלות אותה לפורום באינטרנט, וכך הוא יכול לפגוע בקורבן הרבה יותר. הרבה יותר קל לשלוח מילים פוגעות ברשת מאשר להגיד אותן בעל פה, אבל המילים אינן פחות פוגעות ומעליבות.

בריונות ברשת אינה שונה במידה רבה מבריונות בעולם האמיתי – בשני המקרים הקורבנות הם בני אדם, שעלולים להרגיש עלבון, כאב וחוסר אונים. אבל הפגיעה באינטרנט יכולה להיות בעוצמה חזקה יותר מכיוון שהמעשה עלול להיות חשוף בפני אנשים רבים, לעיתים קרובות לאורך זמן. כמו כן, הנפגע לא תמיד יכול להסיר את הסרטון או את האמירה הכתובה ולהפסיק את הפגיעה, דבר שיכול להוביל לפגיעה מתמשכת.

אמרו לתלמידים שבשיעורים הקרובים תעסקו בתופעה של אלימות ותוקפנות ברשתות החברתיות. הסבירו להם שמטרת המפגשים לחשוב יחד מדוע היא מתרחשת וכיצד אפשר להתמודד עמה.

הצעה למערכי שיעור

לפניכם הצעה למערך פעילויות בכיתה בנושא אלימות ברשת. המערך מתאים לכיתות ג-ו.

סדר המפגשים: פתיחה, הגדרת הנושא, העמקה, סיכום ויישום.

שיעור ראשון: הצגת הנושא ופתיחה, על פי המוצע בחלק של "הצגת הנושא לפני התלמידים".

שיעור שני: יחידת לימוד  המשלבת מצגת אינטאקטיבית בנושא  מילים יוצרות מציאות – עוצרים. חושבים. מכבדים.

שיעור שלישי: יחידת לימוד המשלבת מצגת אינטאקטיבית בנושא התדמית שלי ברשת.

שיעור רביעי: פעילות אינטאקטיבית: תוכלו לבחור בהתאם לגיל התלמידים: חברוּת בעידן הווירטואלי , סבתא סעדה מייעצת- איך גולשים בטוח באינטרנט  , שיתופים (share) בפייסבוק.

שיעור חמישי: צפייה בסרט: רכילות וירטואלית.

שיעור שישי: סיכום על המוצע בחלק "בסיום הפעילויות".

 

פעילות סיכום

ערכו דיון בכיתה. שאלו את התלמידים:

  • באילו דרכים תפעלו אם תתקלו בבריונות וירטואלית בעתיד?
  • איך נוכל להבטיח שתלמידי הכיתה ובית הספר יתייחסו זה לזה בכבוד גם ברשת האינטרנט? (הצעה: תוכלו לנסח כלל בית ספרי למניעת בריונות ברשת)
  • איך אפשר לגרום לבני נוער להבין שבריונות ברשת פוגעת כמו בריונות בעולם האמיתי?
  • מה עוד הייתם מוכנים לעשות כדי להוריד את רמת האלימות באינטרנט כפי שהיא באה לידי ביטוי בכיתתכם, בבית הספר שלכם, בארץ ובעולם?
  • מה הייתם מציעים ל"עומדים מהצד" – אלה הרואים/שומעים בריונות ברשת, שאינם הבריונים ואינם הקורבן – לעשות כאשר הם נתקלים בבריונות ברשת?

חשוב להדגיש: התעלמות מהתופעה אינה עמדה פאסיבית אלא בחירה אקטיבית לא לפעול ולא לעצור את המתרחש. עצם ההימנעות מהתערבות אקטיבית למניעת התופעה היא זו שמאפשרת להתנהגות האלימה להמשיך ולהתקיים. לצופים מן הצד חשיבות מכרעת במניעת התופעה. אם כולנו יחד נסרב לשתף פעולה עם הבריונות המקוונת היא תפחת באופן משמעותי.

הצעה למערכי שיעור

 

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן