ערכת נושא
התחלת השנה
צוות מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

תחילת השנה. הכול עוד חדש, הכול אפשרי. זהו זמן טוב ליצירת נורמות התנהגות בכיתה. לפניכם מספר הצעות לפעילויות שיסייעו לכם ליצור נורמות התנהגות, גיבוש כיתתי וכללים לאווירה מכבדת, אכפתית ומיטיבה.

הנחיות

רוצים לפתוח את השנה ברגל ימין?
לא בטוחים איך ליצור קשר טוב ופתוח עם תלמידי הכיתה כבר בתחילת השנה?
אתם מתעתדים לחנך כיתה חדשה ומתלבטים איך לעודד מנהיגות חיובית בכיתה?
הכיתה שאתם עתידים לחנך השנה ידועה ככיתה עם בעיות משמעת רבות ואתם רוצים ליצור אווירה מכבדת כבר מתחילת השנה?

זוהי השנה הראשונה שאתם מחנכים כיתה ואינכם יודעים כיצד ליצור מסגרת כיתתית שיהיה אפשר ללמוד בה אך שלא תהיה נוקשה מדי?

במדור זה תמצאו כלים לעבודה עצמית ולעבודה בכיתה עם התלמידים.
לבחירתכם – מגוון פעילויות, סרטי הדרכה ומצגות.
כל אלו יסייעו לכם ולתלמידיכם להפוך את פתיחת השנה ליצירתית ונעימה.

ערכו סבב בכיתה ושאלו:

מה אתם מרגישים בפתיחת שנת הלימודים?
למה אתם מצפים ומקווים?
ממה אתם חוששים?
מה יכול לעזור לכם לצלוח את השינוי בקלות?

בהצלחה!

הצעה למערכי שיעור

לפניכם מערך של שלושה מפגשים לשלושת השבועות הראשונים של השנה:

מפגש היכרות
מפגש גיבוש
מפגש קביעת כללים

גם אם התלמידים מכירים זה את זה יש טעם רב לקיים את מפגש ההיכרות, שכן מפגש כזה עשוי לסייע להיכרות מחודשת ביניהם, לשבירת "קליקות" ולסיוע לתלמידים החדשים בכיתה

לתשומת לבכם: כדי שתמשיך ותשרור בכיתה אווירה טובה לאורך כל השנה, כדאי להתמיד בפעילויות גיבוש ועמידה בכללים.

בהצלחה!

מפגש ראשון: מפגש היכרות – המשחק "מצאו מישהו ש…"

מטרות:

1. התלמידים יערכו היכרות עם תלמידים שאינם חלק מהקבוצה החברתית שלהם.
2. התלמידים ילמדו דברים חדשים לגבי שאר תלמידי הכיתה.
3. התלמידים יחוו פעילות מהנה יחדיו.

פעילות פתיחה:

התלמידים יושבים במעגל. מבקשים שכל תלמיד ותלמידה יחשבו מה התחושות שלהם לגבי השנה החדשה: איך הוא או היא מרגיש/ה? לְמה הוא או היא מחכה?
מחלקים לתלמידים דפים ובהם הם משלימים משפטים הקשורים לתחושותיהם לגבי תחילת השנה.
התלמידים יושבים במעגל, ואלה שמעוניינים לשתף משתפים.
המחנך/ת אוסף/ת את כל הדפים ומסביר/ה לתלמידים שהדפים ישמשו בסיס לשיחות אישיות שיתקיימו אחר כך.

למחנך/ת: לאחר שמולאו הדפים חשוב לעבור עליהם ולראות אם יש מקרים שנראים לכם דחופים יותר מהאחרים, ולשוחח עם התלמידים האלה ראשונים.

רעיונות נוספים לפעילויות פתיחה:

הפשרת הקרח: מחלקים את הכיתה לשלוש קבוצות ומבקשים להתארגן בטור – לפי חודשי הלידה, לפי סדר הא"ב של השמות, לפי גובה או אורך השיער וכדומה. הקבוצה שעושה זאת הכי מהר, היא המנצחת.
הקראת משפטים: המורה מקריא/ה משפט, והתלמידים צריכים לפעול על פי הכתוב במשפט, למשל: כל התלמידים הבלונדינים יעמדו; כל התלמידים בעלי השיער החום ירימו את היד; כל התלמידים בעלי השיער הבלונדיני יעמדו; כל הילדים בעלי השיער השחור יקפצו במקום; כל מי שהוא בן בכור – יעמוד, או כל מי שהוא בן זקונים – יגרד בראש.

פעילות היכרות:

הנחיות: סדרו את הכיתה במעגל. חלקו לתלמידים דפים ובהם טבלה הכוללת סעיפים שונים של מידע עליהם.

שלב ראשון: התלמידים ימלאו את הטבלה ויענו על השאלות המופיעות בה.
שלב שני: התלמידים יסתובבו בכיתה ויחפשו תלמידים אחרים שענו כמותם. כל תלמיד ותלמידה שענו כמותם, יחתמו להם בדף. המטרה – לאסוף כמה שיותר חתימות.
שלב שלישי: מתכנסים במליאת הכיתה ובודקים מי אסף הכי הרבה חתימות.

שאלות במליאת הכיתה:

האם גיליתם משהו חדש על מישהו או על מישהי מתלמידי הכיתה?
מי רוצה לשתף אותנו באיזה סעיף הוא או היא קיבלו הכי הרבה חתימות?
מי רוצה לשתף אותנו באיזה סעיף הוא או היא קיבלו הכי פחות חתימות?
למה לדעתכם חשוב להכיר את החברים לכיתה? במה זה עוזר לנו? (תשובות אפשריות: זה מסייע ביצירת אווירה חיובית; נוכל להכיר גם חברים חדשים או כאלה שעד עתה לא הרבינו להיות במחיצתם; אולי נגלה שיש תלמידים שאנו חולקים אִתם נושאים משותפים ולא ידענו; אולי נגלה שאנחנו יכולים לעזור או להיעזר בחברים לכיתה, ועוד.)

לסיכום:

הסבירו לתלמידים שהיכרות עם אדם אחר היא תהליך. בכל פעם שאנחנו נפגשים עם האחרים, אנחנו לומדים להכיר אותם קצת יותר. בכיתה שלנו נרצה שכל התלמידים יכירו אלה את אלה.
אִמרוּ לתלמידים כי לא כולם חייבים להיות חברים של כולם. יכולות להיות העדפות בבחירת חברים – עם מי אני רוצה לשחק בהפסקות ואת מי אני רוצה להזמין הביתה. אבל, כולנו נכיר זה את זה ונכבד זה את זה.
עודדו את התלמידים לערוך היכרות דווקא עם ילדים שלא היו חברים שלהם עד היום. הסבירו: היכרות עם אנשים חדשים פותחת לנו אפיקים חדשים להתפתח וללמוד דברים חדשים.

 

מפגש שני: פעילות גיבוש כיתתית

מטרות:

1. התלמידים יכירו את שאר תלמידי הכיתה.
2. הזדמנות לכלל התלמידים להשתתף ולספר על חוויותיהם מהחופש.
3. התלמידים ישתתפו כולם בפעילות מהנה ויחוו חוויה חיובית יחד.

פעילות פתיחה: "הרוח נושבת על…"

מסדרים את הכיתה בצורת מעגל.
מבקשים תלמיד/ה מתנדב/ת לעמוד במרכז ומוציאים את כיסאו מן המעגל.
התלמיד שעומד במרכז מכריז משפט: הרוח נושבת על כל מי ש… הוא משלים את המשפט בהכרזה על משהו שהוא עשה בחופש, לדוגמה: "הרוח נושבת על כל מי שראה בחופש סרט בקולנוע", או: "הרוח נושבת על כל מי שהלך לים בחופש".
בשלב זה, כל התלמידים שעשו פעילות דומה בחופש, קמים ומחליפים את מקום ישיבתם במהירות. התלמיד שעמד במרכז ממהר גם הוא לתפוס מקום. מי שנשאר עומד צריך להכריז את המשפט הבא.

המשחק ממשיך עד שכל הילדים שרוצים בכך הכריזו משפט.

פעילות גיבוש:

התחילו בהסברת הפעילות.
הנחיות: כל תלמיד ותלמידה מקבלים בלון וטוש. כל אחד/ת מנפח/ת את הבלון, קושר/ת אותו וכותב/ת עליו דבר אחד שהיה/שהייתה רוצה שיהיה השנה בכיתה.
בקשו מהתלמידים דוגמאות לדברים שאפשר לכתוב על הבלון (למשל: "אני רוצה שהשנה יהיה קל בלימודים", או: "אני רוצה שכל החברים בכיתה ישחקו יחד בהפסקות").

חלקו לתלמידים בלון וטוש. לאחר שכולם סיימו לכתוב – בהינתן האות, התלמידים יעיפו את הבלונים באוויר. לאחר מכן הם ירימו בלונים של אחרים, ויתיישבו מיד.
כעת, בסבב, התלמידים יקריאו את מה שכתוב על הבלון שבידיהם, ועליהם לנחש מי כתב/ה זאת.
המחנכת רושמת את האמירות על דף.
בסיום הפעילות ניתן לרשום את האמירות השונות על נייר בריסטול ולתלות אותן בכיתה. במהלך השנה אפשר לחזור לאמירות האלה ולבדוק מה קורה עם יישומן בשטח.

שאלות למליאה:

האם למדתם היום משהו חדש על מישהו או מישהי מהתלמידים?
האם כעת, לאחר ששמעתם מה חושבים ילדים אחרים בכיתה, הייתם משנים את מה שכתבתם?
האם הייתם רוצים להוסיף משהו?

סיכום

היום עשינו פעילות נוספת של היכרות. המטרה היא שכל תלמידי הכיתה יכירו אלה את אלה וירגישו בנוח זה ליד זה.
כשאנחנו מכירים זה את זה אנחנו יכולים לפנות, לדבר, להיעזר ולעזור לכל תלמידי הכיתה, ולא רק לאלה שהם חברים שלנו.
במפגש הבא נדבר על כללי ההתנהגות שלנו בכיתה ונחשוב יחד איך אנחנו רוצים שהתלמידים יתנהגו.

מפגש שלישי: כתיבת חוזה בהתנהגות בכיתה

מטרות:

1. הסבר הרציונאל מדוע אנחנו זקוקים לכללים.

2. כתיבת חוזה כיתתי משותף.

לתשומת לבכם: המשחק הזה יוצר אי סדר בכיתה. זוהי מטרתו. על כן, לפני תחילת הפעילות עִצרוּ וחִשבוּ: האם ניתן להעביר פעילות כזאת בכיתתכם? האם יש תלמידים שהפעילות הזאת עלולה לבלבל אותם? האם אתם מוכנים להתמודדות עם אי הסדר שייווצר בכיתה?

אם החלטתם להמשיך בפעילות, הסבירו לתלמידים לפני תחילתה שאתם תשחקו משחק המתחיל כאשר אתם נותנים את האות, ומסתיים לאחר כ-2 דקות, כאשר אתם נותנים את האות. בדרך זאת תוכלו ליצור גבולות לאי הסדר שישתרר בכיתה, והתלמידים יוכלו להרגיש בטוחים יותר.

פעילות פתיחה:

הכינו מראש לכל תלמיד פתק קטן עם הוראות ביצוע (לפי דף זה). כל תלמיד ותלמידה יקבלו תפקיד קטן, ובהינתן האות עליהם לבצע את תפקידם.

לאחר הינתן האות – הניחו לתלמידים לעשות את תפקידיהם השונים במשך כ-2 דקות.
לאחר מכן עִצרו, בקשו מהתלמידים לשבת וערכו דיון.

שאלות לדיון:

1. האם הצלחתם למלא את תפקידכם/ן? מדוע?

2. מה היה עוזר לכם/ן למלא את תפקידכם/ן?

3. מה אפשר ללמוד מהפעילות הזאת?

סיכום ביניים:

לכל אחד ואחת מאיתנו, מורים או תלמידים, יש צרכים, רצונות ודברים שעלינו לעשות.

לפעמים הצרכים והרצונות שלנו הולכים יד ביד עם אלה של האחרים, ולפעמים לא, ואז נוצרים חיכוכים.

כדי שנוכל לייצר בכיתה אווירה של קבלה, שבה רצונות וצרכים שונים יכולים לבוא לידי ביטוי זה ליד זה ולא זה במקום זה, אווירה שבה איננו צריכים להילחם כדי לספק את הצרכים והרצונות שלנו, אווירה של שיתוף פעולה זה עם זה – צריך לעבוד יחד! כיצד לעשות זאת? על ידי העלאת הצרכים והרצונות שלנו בשיחה, ועל ידי חשיבה משותפת איך ליצור יחד מקום שכולנו נוכל להרגיש בו נוח, נעים ובטוח.

פעילות קביעת כללים

היום נקבע כללי התנהגות בכיתה. לצורך זה נתחלק ל-5 קבוצות.

לתשומת לבכם: חלקו אתם את התלמידים לקבוצות, לפי מספרים ולא לפי קבוצות השתייכות חברתית.

אפשר לחלק את הקבוצות לפי חלקי היום בלימודים: תחילת היום, שיעורים, הפסקות, מחוץ לבית ספר, סיום היום. כל קבוצה תרשום 5 הצעות לכללים שלדעתם של התלמידים הם חשובים לחלק מסוים של היום:

כללים לתחילת יום הלימודים – לפני השיעור הראשון.
כללי התנהגות במהלך השיעורים.
כללי התנהגות במהלך ההפסקות.
כללי התנהגות למפגשים מחוץ לבית הספר.
כללי התנהגות לסיום יום הלימודים.

הקצו לכך כ-10 דקות. לאחר מכן:

כנסו את התלמידים במליאה וכל קבוצה תקריא את הכללים.
כתבו על הלוח את כל כללים שהוצעו.
בשלב הבא – מחקו מהלוח הצעות זהות או דומות, ואם לדעת המורה חסרות הצעות, הוא או היא יכול/ה להוסיף כללים שחסרים, לדעתו/ה.
בעבור כל חלק ביום בוחרים 2 כללים, באמצעות הצבעה. הרוב קובע.
כאשר מגיעים ל-10 כללים שמוסכמים על הרוב, רושמים אותם על נייר בריסטול גדול ותולים בכיתה.

שימו לב:

בחודש הראשון לשנה רצוי לפתוח כל בוקר בהקראת הכללים על ידי כמה תלמידים. אם יש צורך, כדאי לחזור על הכללים גם בחזרה מההפסקה.
על המורה להגדיר לתלמידים בצורה ברורה מה יקרה אם לא יעמדו בכללים. זאת בהתאם לכללים ולנהלים של בית הספר ומשרד החינוך.
יש להביא בחשבון שבתחילת השנה חלק מהתלמידים ירגישו צורך "לבדוק" את הכללים, והאם עומדים בהם. חשוב להתמיד בעמידה בכללים ולהגיב לכל חריגה מהם.
הקפידו לנסח את הכללים בצורה חיוביות. במקום לכתוב "לא לאחֵר", כִּתבוּ: "כולנו מגיעים בזמן לכיתה". יוצא דופן בהקשר זה הוא הכלל "לא לאלימות", המנוסח בשלילה.
על המורה לדאוג שהכלל הראשון בחוזה יהיה: 'לא' לאלימות פיזית ומילולית.

לחצו להמשך קריאה
הקטן