מערך שיעור
פעילות מלַווה לסרטון בנושא "אפקט הדומינו" של ההידבקות בקורונה
דינה ציונית ותמר ינישסקי, צוות חינוך חברתי וכישורי חיים במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

הסרטון מתאר הצתה של גפרור על ידי גפרור אחר בסגנון "אפקט הדומינו" ומאפשר להבין את תהליך ההידבקות בנגיף הקורונה.

רקע

נגיף הקורונה התפרץ בסין. התפרצות והתפשטות הנגיף היו מהירות מאוד, ובשבועות האחרונים הוא התפשט בכל רחבי העולם והגיע גם לישראל. בארץ יש חולים ונשאים רבים ולכן ישראל, כמו מדינות רבות בעולם, החליטה שלא לקחת סיכונים וביקשה מהציבור להימנע מיציאה מהבית במטרה לבלום את התפשטות המחלה.
חשוב לדעת שהנגיף עובר מאדם לאדם בהדבקה טיפתית, כלומר אדם שמשתעל או מתעטש מפזר רסיסי טיפות שעלולים לשאת את הנגיף באוויר, ולחדור למערכת הנשימה של אנשים שנמצאים בסביבתו.
חשוב לדעת שהנגיף עובר גם במגע – למשל מגע עם כף יד שחולה קורונה התעטש לתוכה (זו הסיבה שאסור ללחוץ ידיים ולגעת זה בזה) או מגע עם משטחים נגועים.
מבוסס על מידע מתוך אתר קופת חולים כללית

מטרות

להבין כיצד נדבקים בנגיף.
לרכוש ידע שיסייע להתמודד ולהימנע מהידבקות.

הנחיות

היום נדבר על הקורונה. תוכלו להיעזר במידע הנמצא ברקע לפעילות זאת כדי לספר לתלמידים.

 

פתיח

  1. האם אתם מכירים את אפקט הדומינו?

למורה:  אפקט הדומינו קשור למשחק עם אבני דומינו העומדות בשורה אחת ארוכה. אם נופלת אבן דומינו אחת היא מפילה גם את האבן שאחריה, ולכן הפלת האבן הראשונה מביאה להפלת כל הטור של אבני דומינו.

 

נצפה בסרטון: https://vimeo.com/398094791

 

  1. כיצד בא לידי ביטוי בסרטון אפקט הדומינו?
  2. למורה: האפקט קרוי על שם התהליך המתרחש בשורה ארוכה של אבני דומינו.

פירוש "אפקט הדומינו" הוא ששינוי מסוים, קטן בפני עצמו, יכול להשפיע על סביבתו הקרובה ולהביא את השינוי גם אליה, וזו תשפיע על הסביבה שלה וכך הלאה. כלומר, שינוי אחד קטן יכול לגרום לשינויים רבים שיש להם השפעה גדולה על סביבתם הקרובה והרחוקה.

  1. כיצד לדעתכם הסרטון קשור להתפשטות מגפת הקורונה?
  2. חִשבו על עצמכם ועל הסביבה הקרובה שלכם. כיצד נוגע אפקט הדומינו לכם, באופן אישי?

 

הצעות לפעילות:

  1. שִלחו לתלמידים את הסרטון לצ'אט הכיתתי.
  • התלמידים יכתבו לעצמם שני רעיונות כיצד לעצור את אפקט הדומינו כדי למנוע את התפשטות הנגיף.
  • בקשו מהתלמידים לכתוב טקסט טיעוני בשאלה על מי מוטלת האחריות העיקרית למניעת התפשטות הקורונה. האם זו אחריות אישית של כל אדם, או של החברה כולה, ואולי של הממשלה?
  • התלמידים יוכלו ליצור בעצמם סרטון שממחיש את אפקט הדומינו ואת אפשרות ההדבקה באמצעות שימוש בספרים או בעפרונות וכדומה.

התלמידים ישתפו את הרעיונות המצולמים שלהם בצ'אט הכיתתי.

 

קרדיט סרטון: Juan Delcan| Safety Match

קרדיט תמונה:Peggy_Marco / pixabay.com

 

 

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן