פעילות מתוקשבת
פתיחת שנה בחטיבה
רוני גבריאלי וצוות חינוך חברתי, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת העוסקת בחששות ובתקוות בתחילת השנה.

רקע

המעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים מתרחש בד בבד עם כניסתם של הילדים לגיל ההתבגרות ולכן מדובר במעבר מורכב ומשמעותי מאוד בחיי הילדים ומשפחותיהם. מירי ברכה, יועצת חינוכית בבית ספר שש שנתי, בעלת ותק של עשרים ושתיים שנה במערכת החינוך, אומרת כי "בכל מעבר יש תחושה של אובדן וערעור שיווי המשקל הקיים. במעבר לחטיבה, השינוי דורש התארגנות מחודשת וכוחות התמודדות והסתגלות, מאחר שהוא כרוך גם במסגרת לימודים חדשה וגם בשינויים רגשיים וקוגניטיביים. המתבגרים עסוקים ב'היפרדות' מההורים, כדי לגבש זהות עצמית אוטונומית ובוגרת".

ברכה מציינת כי "מבחינה לימודית, המעבר לחטיבה הוא אתגר משמעותי עבור הילדים ודרושים להם כוחות רבים כדי להסתגל למסגרת החדשה […] בחטיבת הביניים ילמדו אותם הרבה יותר מורים מאשר ביסודי, היחס בדרך כלל פחות אישי והדרישות הלימודיות עולות."
"בנוסף, על הילד להשתלב במסגרת חברתית חדשה, ולשם כך הוא זקוק לכישורים שיאפשרו לו ליצור חברויות חדשות. מובן שעבור ילדים עם קשיים לימודיים או חברתיים האתגר הרבה יותר גדול ומצריך התמודדות לא פשוטה."

איך נעזור לילדים להפיג את החששות?

"החששות הם טבעיים. חשוב לשוחח עם הילד, להקשיב לו. אם מדובר בילד שעד כה לא היו איתו קשיים, אין סיבה לדאגה – הוא ידע להסתדר, הרי המעברים הם חלק מהחיים ולא מדובר במעבר הראשון שהוא חווה. בחייו הקצרים הילד כבר חווה כמה מעברים בהצלחה. אם מדובר בילד עם קשיים, הדבר הנכון ביותר הוא לשתף את היועצת או את המחנכת כדי לבנות לילד רשת תמיכה."

(מירי ברכה, יועצת חינוכית בבית ספר שש-שנתי, על פי המאמר אחריהם לחטיבה שערכה לימור סימון).

מטרות

  • התלמידים יפתחו מודעות לנושא של השתלבות במקום חדש.
  • התלמידים יבינו מהם הדברים החשובים להם, ויהיו מודעים לחששות וללבטים שלהם לקראת השנה החדשה.
  • התלמידים יחשבו על דרכי התמודדות שיכולות לסייע להם להתאקלם ולהשתלב במסגרת החדשה (חטיבת הביניים) בשנה החדשה הנפתחת.

הנחיות

עמוד 1- פתיח

אִמרו לתלמידים כי כעת תעסקו באתגרים ובהתרגשות הכרוכים בהתחלה של מסגרת חדשה.

 עמוד 2- התחלה חדשה

בעמוד זה יצפו התלמידים בסרט קצר: הילדה החדשה (סרטון גמר של חט"ב "אחד העם", פ"ת)

במהלך הסרטון יש שתי נקודות עצירה שבהן יעלו השאלות הבאות:

– מה דמיינה הילדה החדשה שיקרה ביום הראשון שלה בחטיבה? (שאלה לכתיבה פתוחה)

– מה דעתכם על המחשבות של הילדה? (שאלה עם מבחר תשובות לסימון)

שאלות לדיון בכיתה:

  • מה חשבתם בזמן הצפייה בסרטון? מה חשבתם על הסוף שלו?
  • מדוע קשה להשתלב במקום חדש?

עמוד 3- התחלה חדשה בשבילי

בעמוד זה יתבקשו התלמידים לסמן כיצד הרגישו ביום הראשון בחטיבה, ולאחר מכן יתייחסו לאחד הרגשות שסימנו ויסבירו מדוע הרגישו כך.

  • אפשר לבקש מכמה תלמידים לשתף בתשובותיהם.

בהמשך, יוכלו התלמידים להציע דרכים כיצד אפשר לשפר את הסיכויים לפתיחה טובה של השנה.

  • בקשו מכמה תלמידים לשתף ברעיונות שלהם.

עמוד 4 – מה חשוב לי בשנה הקרובה?

בעמוד זה יתייחסו התלמידים לדברים החשובים להם בשנה הקרובה (לימודים, תחביבים, חברים, משפחה).

הם יציפו את הרצונות שלהם לשנה זו ויבחרו בדבר אחד שירצו להתחיל בו.

  • בקשו מהתלמידים שישתפו זה את זה (בזוגות) בדברים שכתבו.
  • נסו לחשוב יחד: איך אפשר לקדם את המטרות החשובות לכם בשנה זו?

 עמוד 5 – ממה אני חושש השנה?

תחילת שנה היא הזדמנות מצוינת להתקדם, אך חשוב גם להבין מה מעכב אותנו וממה אנחנו חוששים.

בעמוד זה יציפו התלמידים את הפחדים והחששות שמלווים אותם עם פתיחת השנה.

הם יתבקשו גם להציע אפשרויות שונות להתמודדות עם החששות והדאגות שלהם.

אפשר לבקש מכמה תלמידים לשתף בתשובותיהם.

עמוד 6 – מה אאחל לעצמי?

בכיתה שלנו, כל אחד מאחל לעצמו משהו לכבוד שנת הלימודים החדשה.

בעמוד זה יתבקשו התלמידים להוסיף איחול לעצמם לקראת השנה החדשה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן