מערך שיעור
לחוצים לקראת בחינות?
מור ורכזון -קאשי ודינה ציונית, צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח; בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

בלנדד בנושא לחץ לקראת בחינות.

רקע

לחץ לקראת בחינות הוא תופעה שממנה סובלים תלמידים ותלמידות רבים. ללחץ ברמה מתונה יש גם היבטים חיוביים, שכן הוא יכול לעורר את התלמיד, לגרום לו להתמקד ולשפר את ביצועיו במבחן. לעומת זאת, לחץ ברמה גבוהה עלול "לשתק" את התלמיד, להוציא אותו מריכוז ומאיזון ולפגוע בתפקודו במבחן.

יש להבחין בין לחץ מצבי, שתלוי בעיקר בנסיבות המסוימות של הבחינה, לבין לחץ כרוני, שמלווה את התלמיד או התלמידה בכל הבחינות שהם ניגשים אליהן.

לחץ לקראת בחינות יכול לבוא לידי ביטוי בארבעה מישורים:

  1. פיזיולוגי – הופעת תסמינים כמו כאבי בטן, סחרחורת, בחילה וכאבי ראש, ולעיתים אף דפיקות לב מהירות, קוצר נשימה, הזעה מוגברת, רעד בידיים והקאות.
  2. רגשי – מתח נפשי ודחק. הלחץ הוא מצב רגשי לא נעים שמלווה בתחושה כי סיפוק צרכיו של האדם ושלמותו מאוימים. בעת תחושת לחץ לקראת בחינות, האיום הפנימי הוא על הדימוי העצמי ועל האגו. הנבחן חושש לאבד כתוצאה מכישלון בבחינה את הערכתו העצמית החיובית וכן את הערכת הסביבה.
  3. קוגניטיבי – קושי להתרכז ולארגן את המחשבות בצורה הגיונית. במקום להתרכז במשימה שיש לבצע, מעסיקות את הנבחן מחשבות ודאגות הקשורות לתוצאות הפעולה ולהשפעתן על הערך העצמי שלו. מי שמצוי בלחץ לקראת בחינה עשוי לשנן לעצמו שוב ושוב: "אני בטח אכשל", "אני סתם אפס" וכדומה, ולדמיין דימויים קטסטרופליים בעקבות מחשבות אלה.
  4. התנהגותי – בדרגות נמוכות של לחץ אנו חשים רמת עוררות גבוהה מהרגיל. כשהלחץ אינו נמשך זמן רב, ביצועינו עשויים להיות טובים יותר בזכות העוררות הזאת, אך במקרה של לחץ מתמשך ביצועינו נעשים גרועים יותר עקב קשיי ריכוז וחשיבה. תגובות התנהגותיות במצבי לחץ קשים הן, למשל, קושי בקואורדינציה בין מערכות שונות, קושי בחשיבה, אכילה מוגברת או מופחתת, תוקפנות או קיפאון.

מעובד על פי: בר-אל, צ. ונוימאיר, מ. (2009). מפגשים עם הפסיכולוגיה – מפגש ראשון: פסיכולוגיה כללית. אבן יהודה: רכס פרויקטים חינוכיים בע"מ.

רציונל חינוכי

בחטיבות הביניים העומס על התלמידים הולך וגובר, יש יותר מבחנים, ורמת הידע הנדרש והקושי עולים. הלחץ לקראת בחינות מאפיין כ-20% מהתלמידים, ונראה שהיקף התופעה הולך וגדל ככל שהחברה המודרנית נעשית הישגית יותר.

בפעילות זאת ילמדו התלמידים מושגים ועובדות בנושא לחץ לקראת בחינות, כדי לפתח מודעות לתופעה ולהבין אם הם חווים אותה ובאיזה אופן. בפעילות התלמידים מוזמנים להציע דרכים להתמודדות עם לחץ לקראת בחינות, ולהיעזר בהצעות של חבריהם לצורך התמודדות עם מצב זה.

מטרות

  1. התלמידים ילמדו מושגים ועובדות בנושא לחץ לקראת בחינות.
  2. התלמידים יפתחו מודעות לאופן שבו לחץ לקראת בחינות בא לידי ביטוי.
  3. התלמידים יציעו דרכים להתמודדות עם לחץ לקראת בחינות.
  4. התלמידים ייעזרו בהצעות של חבריהם לצורך התמודדות עם לחץ לקראת בחינות.

הנחיות

הנושא יילמד באמצעות שיטת הסבב – הוראה מעורבת (Blended Learninig).

מה היא שיטת הסבב?

במודל זה של הוראה מעורבת מחולקים השיעור, הכיתה והמרחב לשלושה מרחבים:

מרחב אישי, שבו כל תלמיד לומד למידה עצמית מתוקשבת.

מרחב קבוצתי, שבו קבוצת תלמידים מבצעת משימה משותפת (לימוד / דיון / מטלה / יצירה).

מרחב קבוצתי עם המורה, המשמש להקניה המותאמת לתלמידים שבקבוצה.
בכל מרחב הנושא נלמד באופן שונה מבחינה תוכנית או מתודית. הנושא נלמד בצורה לא לינארית משום שהתלמידים אומנם יעברו את שלוש התחנות בסבב אך מנקודות התחלה שונות.

למה כדאי ללמד בשיטת הסבב?

השיטה מאפשרת למידה חווייתית ופעילה של התלמידים, מכיוון שהמרחבים מאפשרים להם ללמוד באופן עצמאי ולקבל על עצמם אחריות לקצב הלמידה ולטיבה. כמו כן, הם זוכים ליחס אישי יותר מהמורה, בזכות העובדה שהיא מלמדת בכל פעם קבוצה קטנה של תלמידים. המורה יכולה להתאים את קצב הלמידה ואת התכנים לצורכי התלמידים.

המודל פועל בהצלחה בבתי ספר בארצות הברית.


מהלך השיעור 

פתיחה:

הציגו לתלמידים את נושא השיעור – לחץ לקראת בחינות.

חלקו את הכיתה לשלוש קבוצות לפי שלושת המרחבים – מרחב אישי, מרחב קבוצתי ומרחב בהנחיית המורה.

הסבירו לתלמידים שכל קבוצה תעבור בכל אחד מהמרחבים לפי כיוון השעון, ושבכל מרחב הזמן העומד לרשותם הוא 20 דקות. מומלץ להפעיל סטופר, ובתום הזמן להנחות את התלמידים לעבור למרחב הבא.

כדי לגייס את התלמידים לתהליך הלמידה, שהוא שונה ממה שהם רגילים לו, ציינו בפניהם את יתרונות השיטה.

דגשים:

מומלץ לארגן את הכיתה מראש ולחשוב באיזה מקום יהיה כל אחד מהמרחבים.

יש להביא בחשבון שבמרחב האישי ובמרחב הקבוצתי התלמידים נדרשים לעבוד בכיתה עם מחשבים.

מומלץ להנחות את התלמידים להתחלק במרחב הקבוצתי לקבוצות לימוד קטנות יותר, 5-3 תלמידים בקבוצה.

פירוט על כל אחד מהמרחבים:

למרחב האישי

למרחב המורה

למרחב הקבוצתי

פעילות מסכמת – לאחר הפעילות כולה

המורה תתייחס לטיפים שעלו ללוח השיתופי, תציג לתלמידים טיפים נבחרים ותשאל את התלמידים לדעתם. כדאי לבחור טיפים שדורגו על ידי הקבוצות בדירוג גבוה במיוחד או נמוך במיוחד, ולכוון את הדיון לשאלה אם הטיפ ישים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן