רקע
לחץ לקראת בחינות הוא תופעה שממנה סובלים תלמידים ותלמידות רבים. ללחץ ברמה מתונה יש גם היבטים חיוביים, שכן הוא יכול לעורר את התלמיד, לגרום לו להתמקד ולשפר את ביצועיו במבחן. לעומת זאת, לחץ ברמה גבוהה עלול "לשתק" את התלמיד, להוציא אותו מריכוז ומאיזון ולפגוע בתפקודו במבחן.
יש להבחין בין לחץ מצבי, שתלוי בעיקר בנסיבות המסוימות של הבחינה, לבין לחץ כרוני, שמלווה את התלמיד או התלמידה בכל הבחינות שהם ניגשים אליהן.
לחץ לקראת בחינות יכול לבוא לידי ביטוי בארבעה מישורים:
- פיזיולוגי – הופעת תסמינים כמו כאבי בטן, סחרחורת, בחילה וכאבי ראש, ולעיתים אף דפיקות לב מהירות, קוצר נשימה, הזעה מוגברת, רעד בידיים והקאות.
- רגשי – מתח נפשי ודחק. הלחץ הוא מצב רגשי לא נעים שמלווה בתחושה כי סיפוק צרכיו של האדם ושלמותו מאוימים. בעת תחושת לחץ לקראת בחינות, האיום הפנימי הוא על הדימוי העצמי ועל האגו. הנבחן חושש לאבד כתוצאה מכישלון בבחינה את הערכתו העצמית החיובית וכן את הערכת הסביבה.
- קוגניטיבי – קושי להתרכז ולארגן את המחשבות בצורה הגיונית. במקום להתרכז במשימה שיש לבצע, מעסיקות את הנבחן מחשבות ודאגות הקשורות לתוצאות הפעולה ולהשפעתן על הערך העצמי שלו. מי שמצוי בלחץ לקראת בחינה עשוי לשנן לעצמו שוב ושוב: "אני בטח אכשל", "אני סתם אפס" וכדומה, ולדמיין דימויים קטסטרופליים בעקבות מחשבות אלה.
- התנהגותי – בדרגות נמוכות של לחץ אנו חשים רמת עוררות גבוהה מהרגיל. כשהלחץ אינו נמשך זמן רב, ביצועינו עשויים להיות טובים יותר בזכות העוררות הזאת, אך במקרה של לחץ מתמשך ביצועינו נעשים גרועים יותר עקב קשיי ריכוז וחשיבה. תגובות התנהגותיות במצבי לחץ קשים הן, למשל, קושי בקואורדינציה בין מערכות שונות, קושי בחשיבה, אכילה מוגברת או מופחתת, תוקפנות או קיפאון.
מעובד על פי: בר-אל, צ. ונוימאיר, מ. (2009). מפגשים עם הפסיכולוגיה – מפגש ראשון: פסיכולוגיה כללית. אבן יהודה: רכס פרויקטים חינוכיים בע"מ.
רציונל חינוכי
בחטיבות הביניים העומס על התלמידים הולך וגובר, יש יותר מבחנים, ורמת הידע הנדרש והקושי עולים. הלחץ לקראת בחינות מאפיין כ-20% מהתלמידים, ונראה שהיקף התופעה הולך וגדל ככל שהחברה המודרנית נעשית הישגית יותר.
בפעילות זאת ילמדו התלמידים מושגים ועובדות בנושא לחץ לקראת בחינות, כדי לפתח מודעות לתופעה ולהבין אם הם חווים אותה ובאיזה אופן. בפעילות התלמידים מוזמנים להציע דרכים להתמודדות עם לחץ לקראת בחינות, ולהיעזר בהצעות של חבריהם לצורך התמודדות עם מצב זה.